Höstens kurstrender från Studiefrämjandet - en sund kroppsuppfattning och en hållbar livsstil

Budskapet är – var stolt och glad över den kropp du har! Alla koppsformer har sin skönhet och nyckeln är att gå och dansa burlesk. Allt fler vill också äta sunt och hämta sin mat från naturen, kunna skapa sin egen hemsida och gärna gå en kurs på distans. Detta är mycket kort några av de trender som avspeglar sig i Studiefrämjandets kursutbud under hösten 2015.

Burlesk dans inget att skämmas för
– Vi hade förra året en stark trend när det gäller balett för vuxna, att förverkliga sin ungdomsdröm och dansa balett eller att ta upp det man gjorde innan barnen kom. Balett för vuxna håller i sig men nu är det burlesken som går om och i höst kan vi erbjuda flera kursalternativ för både kvinnor och män, berättar Jenny Lindén som handlägger danskurserna på Studiefrämjandet.

Burlesken är en dansstil som hämtar inspiration och teknik från magdansen och lånar uttryckssätt från teatern och teknik från flera alternativa dansstilar. Budskapet är härligt - alla kan njuta av att bli bekväma med sin kropp. Kroppsmedvetenheten går från workout och ett kroppsideal till dans och känsla med acceptans för fler typer av kroppsideal.

– Det är fantastiskt att vi kan erbjuda dessa lärare i 35-40 års åldern, som är riktiga inspiratörer och proffs. Miss Diamond är lärare för Basic Burlesk och Intermediate Burlesk. Ellinor Roxengren och Maria Sillén har Burlesque Fusion som är orientaliskt inspirerad och Ellinor Roxengren har också
Dark Fusion – Exploring Expressions, säger Jenny Lindén. Även en kurs för killar, Boylesk är på gång.

För den som vill försäkra sig om en höst med något roligt att göra kan gå in nu och botanisera bland ett utbud av cirka 300 kurser på hemsidan studieframjandet.se/stockholmslan.

Hållbar livsföring en trend som fortsätter att öka
Att laga mat själv och hämta råvarorna från naturen är en trend som håller i sig och ökar. Studiefrämjandet, som har inriktningen djur, natur och kultur har alltid flera svampkurser på hösten.Det finns mycket ätbart att hämta i skog och mark. Kurserna i trädgård och odling, beskära fruktträd och jakt- och fiskekurserna ökar också troligen tack vare alla matprogran på tv och intresset i samhället i allmänhet.

– Även här har vi inspirerande lärare som är proffs inom sitt ämne, säger Elisabeth Nyström, trädgårdsansvarig på Studiefrämjandet. Alla trädgårdslärare är trädgårdsmästare och många ledare kommer från våra medlemsorganisationer som till exempel Jägarförbundet, Naturskyddsföreningen, Friluftsfrämjandet och Ornitologerna för att nämna några. Det garanterar hög kvalitet på kursinnehållet.

Data- och distanskurserna blir allt fler
Kurserna i datakunskap ökar också och i höst finns ännu fler kursstarter i Studiefrämjandets utbud.Många kurserstarter i hur man gör egen hemsida via publiceringsverktyget Worldpress. Deltagarna är många gånger de som skall starta eget, eller de som vill förbättre sitt CV som anställda eller arbetssökande. I höst finns också allt fler möjligheter att gå en kurs på distans.

Mer om Studiefrämjandets lärare som har kurser i burlesk dans.

Miss Diamond undervisar i Burlesk och har tasslat sig världen runt, från New York och Las Vegas till Paris, Berlin, Warsava och till Sicilianska Kyrkor. Tidigare medlem av Knicker Kittens och numera medlem i Blackbird Burlesque Cabaret, som haft sin egna krogshow på Hamburger Börs samt porträtterat den svenska synden i Eurovision Song Contest i Malmö 2013. Hon var även en av producenterna bakom den första Stockholm Burlesque Festival på Berns 2010.

Ellinor Roxengren mer känd som Entropy, inledde sin kärleksaffär med Tribal 2007. Med energi, flöde och en kärlek för props fångar hon publikens intresse och bjuder in dem till en värld av mysterier. Hennes dansresa omfattar både de mörka sidorna, såväl som de ljusa lekfulla sidorna av de historier som hon förmedlar med sin dans.

Maria Sillén har dansat så länge hon kan minnas. Under de senaste 35 åren har hon fått en gedigen dansutbildning inom ett flertal stilar. I sin dans låter hon sig aldrig begränsas utan blandar över stilgränserna. Hon kännetecknas av sin inlevelse och hur hon låter musiken genomsyra hela hennes framträdande.