Hundens vecka

Hundens vecka – en aktivitetsfest för hundarna och deras ägare.

Hundens vecka bjuder på massor av aktiviteter i Stockholms län.

Den 12-18 september är det Hundens vecka, en fest i tassarnas tecken för Sveriges alla hundägare och deras hundar.
I Stockholms län kommer det att finnas över 45 olika aktivitetstillfällen och det går att delta på allt från rallylydnad till föreläsningar.

Hundens Vecka arrangeras varje år under vecka 37 tillsammans med Sveriges hundklubbar som bjuder in till olika roliga och kloka saker som aktiverar både hundarna och deras ägare. Förra året fanns det över 300 olika aktiviteter att delta på och det kom närmare 5000 deltagare. I år kommer det att finnas ännu fler aktiviteter och det blir ett fantastiskt tillfälle för alla hundägare att träffas och utbyta erfarenheter och lära av varandra.

- ”Vi är så glada över att tillsammans med våra fantastiska hundklubbar kunna arrangera Hundens vecka för fjärde året i rad i Stockholms län. För varje år har utbudet av aktiviteter vuxit och i år deltar 14 lokala hundklubbar från Norrtälje i norr till Södertälje i söder”, berättar Lovisa Palmblad, Verksamhetsutvecklare Natur, djur och miljö på Studiefrämjandet Stockholm Gotland.
”Det något att göra för alla – föreläsningar, uppvisningar, möjlighet att prova olika hundsporter eller bara umgås med andra likasinnade. Din hund kan vara gammal eller ung, busig eller blyg, nybörjare eller lite mer rutinerad. Alla är välkomna!”

Tre tips aktivitetstips din hund

• Gör ett godisträd till hunden! Hitta typ en tall kila in godis i stammen höga och låga gömmor. Sen släpper du fram hunden till träden och den får använda sin fantastiska nos för att hitta alla godbitar.
  • Ha alltid lite godis i fickan för då kan du alltid göra ett trix på en vanlig promenad
  • Lek kurragömma med en familjemedlem. Låt en person springa ifrån dig och hunden och sen får ni leta rätt på personen.

Gå en kurs!

Flera vägar till kunskap finns på studieframjandet.se/hund

Hundens vecka
Hundens vecka startades 2016 och arrangeras av Studiefrämjandet. Vår vision är att alla hundägare ska ha ett aktivt liv med sin hund och vilket i sin tur bidrar till en bättre folkhälsa.

Förhoppningen är att hundägare runt om i Sverige får upp ögonen för alla roliga aktiviteter som erbjuds på alla hundklubbar och föreningar. Hundens vecka sker i samarbete med Svenska Kennelklubben, Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundklubben

Kontaktperson:
Lovisa Palmblad