Jobb inom sjukvården för nyanlända

Jobb inom sjukvården för nyanlända

Studiefrämjandet Sörmland har fått drygt 700 000 kronor för ett projekt som ska ge nyanlända flyktingar och asylsökande med erfarenhet av arbete inom hälso- och sjukvården ett jobb inom vården i Sverige.

- Vi har både erfarenhet av den här typen av insatser och ett brett nätverk bland nyanlända. Dessutom kan vi agera snabbt, säger Aleksandar Prodanovic, sektionschef på Studiefrämjandet Sörmland.

Den svenska hälso- och sjukvården har fortsatt stora behov av utbildad personal och personalbristen bedöms hålla i sig flera år framöver. Ett sätt att möta detta är att tillvarata kompetens hos nyanlända och asylsökande som har arbetserfarenhet inom hälso- och sjukvård eller utländsk vårdutbildning.
    Länsstyrelserna har därför även i år fått pengar av regeringen att fördela till projekt som kan hjälpa den här gruppen till ett jobb inom vården genom exempelvis utbildning i svenska och samhällskunskap och hjälp med att hitta vägar in på arbetsmarknaden.

Totalt 4 miljoner

i år avsatte fyra miljoner kronor att fördela till projekt runtom i landet.
    - Det känns förstås bra att vi har fått en så stor del av summan. Vi är stolta över att vi får möjlighet att använda vår erfarenhet och kompetens till något som är så viktigt för samhället, säger Aleksandar Prodanovic.
    Projektet kommer att starta 1 juni och pågå fram till 31 december.
    - Den första månaden av projektet kommer vi att ägna oss åt planering och förberedelser, anställa personal och utnyttja våra nätverk för att få ihop 30 - 40 personer som tillhör målgruppen. Redan 1 juli ska vi vara redo att starta undervisningen. Målet är att alla deltagare ska få tillräckligt med kunskaper i svenska om det svenska samhället samt ett utbrett nätverk som gör att de kan påbörja praktiken eller få en anställning inom vården i direkt anslutning till att projektet är avslutat, säger Aleksandar Prodanovic.

Kontakt: Aleksandar Prodanovic 070-950 69 07 el aleksandar.prodanovic@studieframjandet.se

Studiefrämjandet vill ge människor kunskap och kraft att forma sin framtid. Vi är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturupplevelser och föreläsningar. Varje år samlas över 200 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser. Vi har en särskild inriktning på om natur, djur, miljö och kultur.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Vi arbetar med hållbarhet som ledstjärna och är en plattform för samtal om hur vi skapar bästa möjliga värld för oss och kommande generationer.