Johnny Nilsson - ny förbundschef för Studiefrämjandet

Johnny Nilsson - ny förbundschef för Studiefrämjandet

Johnny Nilsson har utsetts till ny förbundschef på studieförbundet Studiefrämjandet.

– Att få förtroendet som förbundschef för Sveriges näst största studieförbund, som dessutom växer snabbt, känns som ett väldigt spännande och viktigt uppdrag.  Studiefrämjandets inriktning och idé – att stimulera lärande och utveckling inom natur, djur och kultur – ligger mig personligen varmt om hjärtat, säger nytillträdde förbundschef Johnny Nilsson.

Johnny Nilsson har en lång karriär som departementsråd och även statssekreterare i utbildningsdepartementet. Han blev senare chef för politiska avdelningen vid socialdemokraternas riksdagsgrupp. De senaste åren har Johnny Nilsson arbetat som konsult och har då bland annat gjort en utredning på uppdrag av Folkbildningsrådets tre medlemmar, FBF, RIO och SKL. Utredningen har lett fram till förslag kring riktlinjer för Folkbildningsrådets styrning, organisation och verksamhet.

Johnny tycker att det känns inspirerande att få chansen att återvända till folkbildningen efter många år i departement och offentlig verksamhet.  Han har varit föreningsaktiv sedan tonåren. Uppdrag som cirkelledare, kursledare, studiesekreterare och författare till studiecirkelmaterial har följt honom sedan dess.

– Att nu som förbundschef för Studiefrämjandet få vara med att utveckla folkbildningen i en ny tid med nya förutsättningar känns som ett stort privilegium, säger Johnny Nilsson.

Han understryker att folkbildning kan utveckla individer, stärka sammanhållning och gemenskap. Som mångårig ledare i Friluftsfrämjandet har Johnny själv fått uppleva vilken glädje och kraft en idéburen folkrörelse kan bidra med. Men för att fånga individens vilja att utvecklas och lära sig nytt, krävs ständig förnyelse hos folkbildningens aktörer – däribland Studiefrämjandet.

– Jag är övertygad om att folkbildningen har en viktig roll att spela både idag och i framtiden.  Folkbildningens utmaning att möta nya grupper och nå de som fått minst möjlighet till lärande och utveckling är viktig. Först när vi lyckas med det lever vi upp till vårt samhällsuppdrag, säger Johnny Nilsson.

Johnny Nilsson fortsätter:

– Få saker känns viktigare och mer i framkant än att få arbeta för en organisation med fokus på hållbarhet, natur, djur och eget skapande i musik och kultur.  Nu handlar det om att ta vara på det stora intresse vi vet finns inom våra kärnområden och verkligen se till att fler får chansen att uppleva den glädje och gemenskap det innebär att vara en del av svensk folkbildning.

Kort om Johnny Nilsson;

·  56 år, gift och har två utflugna barn. Bor i Stockholm, mitt emot Globen och är född på Gotland men uppvuxen i Vänersborg.

·  Är en entusiastisk förespråkare för friskvård och natur. Aktiv sedan många år i Friluftsfrämjandet som ledare både för långfärdsskridsko och kajak.  Spelar tennis varje vecka och cyklar till jobbet året runt.

·  Har arbetat i mer än 25 år inom offentlig verksamhet, departement och centrala organisationer, främst inom skola, arbetsmarknad och vuxenutbildning. Har varit departementsråd och senare statssekreterare i utbildningsdepartementet med bland annat ansvar för folkbildning. Har mer än 15 års erfarenhet av chefskap både inom offentlig sektor och idéburen verksamhet.

·  Har de senaste åren arbetat som konsult och utredare bland annat med uppdrag att föreslå en ny inriktning av Folkbildningsrådet.

Vill du komma i kontakt med Studiefrämjandet nye förbundschef så når ni Johnny Nilsson på 070-5424833 och johnny.p.nilsson@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Studiefrämjandet har en särskild inriktning mot ökad kunskap om natur, djur, miljö och kultur.

Studiefrämjandet är partipolitiskt och religiöst obundet och bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Varje år samlas 230 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.