Författaren och journalisten Lisa Röstlund föreläser om skogsbruk, korruption, lobbyism och virkesåkrar.

Kampen om skogen: Lisa Röstlund föreläser i Norrköping om sin prisbelönta bok

Svenska skogen står i centrum för en intensiv debatt där biologer larmar om dess snabba försvinnande medan skogsbolag hävdar motsatsen. Journalisten Lisa Röstlund, prisbelönt för sitt grävande arbete, presenterar sin nya bok "Skogslandet" där hon granskar skogsnäringen och dess roll i samhället, för klimatet och ekonomin. På Lilla teatern i Norrköping den 16 april delar hon med sig av sina insikter i ett samarrangemang mellan Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen i Norrköping och Östergötland samt Jordens Vänner.

I skogslandet Sverige pågår en strid. Biologer larmar att de sista riktiga skogarna försvinner och att det snart bara återstår hyggen och plantager. Skogsbolag och andra forskare säger tvärtom – att vi har aldrig haft så mycket skog som nu. Och mitt i brinnande klimat- och biologisk mångfaldskris är man djupt oense om hur skogen ska användas för att bäst möta och bidra till att lösa den.

Är ett kalhygge en skog? Hur står en storskalig och högteknologisk industri i motsättning till de mindre privata skogsägarna? Var står forskningen i dessa frågor?

Lisa Röstlund, journalist och författare, mottog Guldspaden 2022 och Ludvig Nordström-priset 2023 för sitt grävande arbete. Hennes bok "Skogslandet" är en granskning av den svenska skogsnäringen och de strider som finns vad gäller synen på skogens roll i samhället – för klimatet och ekonomin.

Tisdagen 16 april kl. 18–20 berättar Lisa Röstlund om sitt arbete och sin bok på Lilla teatern i Norrköping (IOGT-NTO:s lokaler Norra Promenaden 108). Detta är ett samarrangemang mellan Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen i Norrköping och Östergötland samt Jordens Vänner. Föreläsningen är kostnadsfri, men anmälan krävs.

Läs mer och anmäl dig till föreläsningen här!

Mickaela Thilly, verksamhetsutvecklare Studiefrämjandet Östergötland
E-post: mickaela.thilly@studieframjandet.se