Konstskolan Basis får leva vidare - Studiefrämjandet i Stockholm tar över rodret

Konstskolan Basis på Söders höjder har sedan 1984 drivits av grundarna Abraham och Erna Langlet. Cirka tvåtusen elever har passerat genom Basis. Många har gått vidare till Konstfack och andra högskolor inom konst och design. En risk för nedläggning har varit överhängande men nu träder Studiefrämjandet i Stockholm in som huvudman från och med höstterminen 2008. Än finns det möjlighet att söka till hösten.

Studiefrämjandet i Stockholm har redan idag en omfattande konst- och designverksamhet i sitt kursutbud. Kurser och utbildningar som i huvudsak hålls i Studiefrämjandets lokaler vid Vasaparken i Stockholm.

Lärarledda heltidsstudier mellan gymnasium och högskola

- Basis ettåriga konstnärlig heltidsutbildning med det mer avancerade påbyggnadsåret är ett mycket bra komplement till vårt nuvarande kursprogram, berättar Anna-Lena Bloem, sektionschef för konst och design på Studiefrämjandet och i höst rektor för Basis.

­- Basis ger oss en skola med bra renommé och studiemedelsberättigade heltidsstudier för den som vill satsa på att komma in på högre utbildningar inom konst och design. Det är en skola mellan gymnasium och högskola, med över 1000 timmar schemalagd undervisning ledd av mycket erfarna och duktiga lärare vilka vi är mycket glada över, berättar Anna-Lena vidare.

Förlängd intagning under sommaren 2008

- Ansökningar till Basis sker med sedvanliga arbetsprover och skriftlig ansökan. Eftersom vi just tagit över kommer vi att ha en fortlöpande intagning under sommaren så än finns det chans för den som inte sökt förut, berättar Anna-Lena Bloem, som hänvisar till www.basis.se för den som vill veta mer.

Skolan är inrymd i ett charmigt gult 1700-talshus på Folkkungagatan på Söder. Interiört finns  kakelugnar, vackra ljusinsläpp och en konstnärlig stämning sitter i väggarna.

Nya aktiviteter i Basis under kvällar och skollov

- Vi kommer att ägna sommaren åt en uppfräschning interiört för att få en trivsam och ändamålsenlig studiemiljö för både lärare och elever. De som går fördjupningsåret får även egna ateljé platser. Dessutom kommer vi att titta på hur vi skall kunna kombinera ytterligare aktivitet i lokalerna under kvällar och lov. Vi tittar på barn- och ungdomskurser i konst, sommarkurser, foto och grafisk design. Det är en spännande tid vi har framför oss, avslutar Anna-Lena Bloem.
­
För mer information vänligen kontakta:
Studiefrämjandet i Stockholm, Anna-Lena Bloem, rektor Basis, 08-555 35 221, 070 687 44 86 anna-lena.bloem@studieframjandet.se
Se också www.basis.se

Studiefrämjandet är partipolitiskt, religiöst och fackligt obundet. Bakom Studiefrämjandet står 19 medlemsorganisationer som samlar människor med intresse för natur, djur, miljö, friluftsliv, musik och kultur. Verksamheten bedrivs utan vinstintresse. Det statsbidrag som studieförbunden får är tillsammans med anslagen från kommuner och landsting en viktig förutsättning för verksamheten. Studiefrämjandet i Stockholm omfattar kommunerna Stockholm, Lidingö, Österåker, Vallentuna, Täby, Vaxholm, Danderyd och Ekerö. Studiefrämjandet i hela landet samlar varje år över 2,5 miljoner deltagare. www.studieframjandet.se

Konstskolan Basis erbjuder idag konstnärliga grundutbildningar på heltid där följande ämnen ingår: målning, teckning med perspektivlära, kroki med anatomi, akvarell, skulptur, grafik, grafisk design, illustration och konsthistoria.