Krister Gustavsson, foto: Jóhann-Gustavsson

Krister Gustavsson får Elsiepriset 2024

Jag känner mig mycket hedrad över att få ta emot Studiefrämjandets Elsiepris för 2024. Inte minst för att Elsie Johansson, vid sidan av sina romaner, också har ett betydande författarskap som poet. Att priset delas ut den första maj, Elsie Johanssons födelsedag, ser jag som symboliskt eftersom dagen också är arbetarnas högtidsdag. Det säger Krister Gustavsson, årets mottagare av Elsiepriset, Studiefrämjandets litteraturpris.

Krister Gustavsson, född 1952, debuterade 1975 med diktsamlingen Nova (Inferi) och hans senaste verk, Varseblivningar, publicerades 2023 av bokförlaget Lejd. Genom åren har han gett ut flertalet diktsamlingar och en roman. Gustavsson har tidigare belönats för sitt arbete av bland annat Svenska Akademien, Albert Bonniers stipendiefond och Samfundet de Nio.

Elsiepriset är Studiefrämjandets litteraturpris i Elsie Johanssons namn och tilldelas en författare i Uppsala län som skriver i Elsie Johanssons anda. Prissumman är på 20 000 kronor och delas ut i samarbete med Litteraturcentrum i Uppsala län.

Priset delas ut vid en ceremoni på Litteraturens hus, Walmstedtska gården, i Uppsala på

Elsie Johanssons födelsedag, 1 maj.

Bilder på Krister Gustavsson:

För mer information och kontakt med pristagaren, kontakta:

Lars Häger, Litteraturcentrum Uppsala
lars.hager@studieframjandet.se

Lars Sund, ordförande Litteraturcentrum Uppsala
lsund21@gmail.com

• Elsie Johansson, född 1931 i Vendel, är en av Sveriges mest uppskattade och lästa författare. Sedan debuten 1979 har hon gett ut ett drygt tjugotal romaner och diktsamlingar.

• Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund och bedriver folkbildningsverksamhet, främst inom natur- och kulturområdet. Studiefrämjandet är partipolitiskt oberoende. www.studieframjandet.se

• Studiefrämjandets litteraturpris i Elsie Johanssons namn tilldelas en författare i Uppsala län som skriver i Elsie Johanssons anda. Priset delas ut 1 maj klockan 15.00 på Walmstedtska gården i Uppsala. Mer information om priset finns på studieframjandet.se/Elsiepriset

• Elsieprisets kommitté 2024: Lars Häger, Lars Sund, Anna-Lena Åberg, Henrik Ivansson.

• Kommitténs motivering till utnämningen av Krister Gustavsson som pristagare: Krister Gustavssons författarskap omfattar både prosa och poesi. Språket är minerat med det oväntade och otänkbara. Krister Gustavsson skriver om livets stora frågor i vardag liksom fantasi: dikter med stor sprängkraft och livsavgörande betydelse.

Studiefrämjandet vill ge människor kunskap och kraft att forma sin framtid. Vi är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturupplevelser och föreläsningar. Varje år samlas över 200 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser. Vi har en särskild inriktning på om natur, djur, miljö och kultur.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Vi arbetar med hållbarhet som ledstjärna och är en plattform för samtal om hur vi skapar bästa möjliga värld för oss och kommande generationer.

Nicklas Hovberg

Kommunikationsansvarig Uppsala Västmanland 021-10 17 71