Live & Jive-festivalen 2009 - Rock'n'roll since 1997

Live & Jive-festivalen 2009 - Rock'n'roll since 1997

Allmänt om festivalen

Live & Jive-festivalen har sedan dess start 1997 vuxit med åren och är nu Sveriges största och mest internationellt kända rock'n'roll-festival. Det hela grundar sig på en kärlek till 50-talet och återspeglas i framförallt musiken, men även besökare, bilar, atmosfär och inställning.

Festivalen har arrangerats i Flen och Malmköping under tidigare år, men har sedan förra året etablerat sig i de mycket lämpliga lokalerna i Safiren (f.d. Folkets hus) i Katrineholm.

Som vanligt har Live & Jive både besökare och artister från stora delar av världen. Något som återspeglas i att endast ett band från Sverige.

Detta är en livsstilsfestival på många sätt. Besökare och bandmedlemmar lever stilen fullt ut och att besöka Live & Jive blir en upplevelse för den oinvigde. Det är också något av ett årligt måste för de som är inne i livsstilen.

I år kommer sex band att uppträda tillsammans med flera discjockeys som spelar skivor oavbrutet. Det kommer även att finnas försäljning av kläder, skivor, bildelar, musikinstrument samt även finnas tatuerare på plats (för mer detaljerad info se hemsidan).

Banden som uppträder på årets upplaga av Live & Jive kommer från spridda delar av världen, och är samtliga några av de bästa och mest eftertraktade man kan boka just nu. De flesta av banden har också släppt ett flertal skivor med stor framgång, och kännetecknande för samtliga artister är att de gjort sig kända för sina vilda scenframträdanden.

Musiken

Mars Attacks från Schweiz spelar genuin 50-talsrockabilly som det lät runt 1956 och är i Sverige för första gången.

Carl & The Rhythm All Stars från Frankrike har av många ansetts vara det bästa rockabillybandet i världen just nu.

Omar Romero från Los Angeles har en något vildare framtoning men spelar även han rå rockabilly. Detta är första gången och enda spelningen i Sverige för Omar.

Dusty Chance från San Francisco är också i Sverige endast för den här spelningen och för första gången. Han har en vildare repertoar med sin sena 50-tals inspirerade rock'n'roll och har en scennärvaro som imponerar.

Los Raw Meat från Tyskland och Spanien, är unga galna killar som har tagit den sena 50-talsrock'n'rollen till en ny fräsch nivå. Otroligt populära över hela världen.

Enda svenska bandet den här gången är The Orbitunes som har legendariske frontmannen Jan Svensson (a.k.a Wildfire Willie) på sång.

Förutom banden så kommer det att finnas följande discjockeys på plats på dom två scenerna:

Jungle Jim (Stockholm)
LoCo Angel (Eskilstuna)
Lowbrow Magazine (Eskilstuna)
Rev.Billy Hill (Hultsfred)

Festen börjar officiellt 18:00 på lördagen, men i år kommer det även att arrangeras en mindre fest på Hotel Statt redan på fredagen med livemusik från The Eyeballin Torpedoes som spelar en mix av rockabilly och country.

Det finns möjlighet till intervjuer med banden. Maila förfrågan till: liveandjive@hotmail.com
www.liveandjive.com
www.myspace.com/liveandjive

Live & Jive 2009 genomförs i samarbete med Studiefrämjandet.

Kontakt Mats Pettersborg 073-771 46 31