Livekarusellen i fokus efter Eurovision

Livekarusellen i fokus efter Eurovision

Eurovision Song Contest är över och nu är det är dags för nästa stora final i Malmö. Det handlar om riksfinalen i Sveriges största turné Livekarusellen där över 600 band och artister har gjort 400 gig sedan i januari. De 16 distriktsvinnarna tävlar på KB den 25 maj och förstapriset är en stor Sverigeturné med minst 16 spelningar.

Malmö är just nu en populär stad för stora finaler. Livekarusellens riksfinal sker bara en vecka efter den stora finalen i Eurovision.

- Det är helt okej med glitter, glamour och treminutershits även i Livekarusellen. Men det är främst fokus på unga oetablerade artister i alla genrer som skriver egen musik och vill utvecklas som musiker och scenpersonligheter, säger Studiefrämjandets karusellchef Daniel Forsberg.

De 16 finalisterna är:

­

Vinnarna får en Sverigeturné

-Livekarusellen handlar om att uppträda live och det känns därför självklart att ge vinnarna en stor Sverigeturné, fortsätter Daniel. Vinnarna kommer att spela på minst 16 ställen i sommar/höst, bland annat på Bråvalla festival i Norrköping och Putte i Parken i Karlstad.

Tidigare vinnare

Det här är sjätte året tävlingen är rikstäckande. Tidigare vinnare är Caveman Blues, Norrköping (2008), Safemode, Uppsala (2009), Clara Lindsjö, Uppsala (2010), State of Grace, Heby (2011) och Cupid Kidz, Lund (2012).

Om Livekarusellen

Livekarusellen, tidigare med namnet Rockkarusellen, anordnas av Studiefrämjandet i samarbete med landets fritidsgårdar. Tävlingen startade i Linköping 1987 och har sedan dess involverat tusentals band och artister över hela landet.  För mer information kontakta Livekarusellens rikskoordinator Daniel Forsberg, daniel.forsberg@studieframjandet.se, 011-29 09 29. Pressmaterial finns på www.livekarusellen.se.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 18 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.