Studiefrämjandets två stora turnéer för musik och dans avslutas med en gemensam riksfestival i Hallunda 18 februari.

Livekarusellen och Danskarusellen avslutas med riksfestival

Lördag 18 februari är det riksfestival för Studiefrämjandets två stora turnéer - Livekarusellen och Danskarusellen. Turnéerna är unika på det sätt att de ger oetablerade artister och dansare både flera scentillfällen, men också proffsig coachning. Här är det scenglädje, folkbildning och utveckling som står i fokus.

Närmare 100 artister och dansakter har under hösten och vintern turnerat över hela landet. Riksfestivalen blir det avslutande turnéstoppet där utvalda artister och dansare uppträder. Här får elva artister och tio dansakter stå på scenen.

– Det ska bli roligt att få se och höra sprillans ny dans och musik från hela landet, säger Carin Hallin från Studiefrämjandet och nationell samordnare för karusellerna.

Lärandet är det viktigaste
Karusellernas syfte är att ge scentillfällen och utveckling för oetablerade musiker och dansare. Under turnéernas gång har varje akt fått uppträda flera gånger och kontinuerligt fått feedback från artist- och danscoacher. Även under riksfestivalen ligger fokus på utveckling. Här får deltagarna feedback från kända dans- och musikprofiler, men också från varandra.

– Vårt fokus är att skapa bra folkbildning. Vi vill ge musiker och dansare de bästa förutsättningarna för att utvecklas vidare i sitt uttryck och skapande, säger Carin Hallin.

DELTAGANDE ARTISTER I LIVEKARUSELLEN

• Maskrosbarn (Västra Götaland)
  • Rubank (Halland)
  • Jennifer Berndts (Stockholm)
  • Justitia (Uppsala/Västmanland)
  • Zamira Hagadal (Norrbotten)
  • Mass Diversity (Gävleborg)
  • Det Limbiska Systemet (Skaraborg)
  • Gaarmr (Östergötland)
  • LeNita (Fyrbodal)
  • Kickstiff (Örebro/Värmland)
  • Static Confusion (Skåne/Blekinge)

DELTAGANDE ARTISTER I DANSKARUSELLEN

• Impuls Dansensemble (Uppsala/Västmanland)
  • LML (Uppsala/Västmanland)
  • Exiled Angel (Stockholm)
  • MiRoseZ (Stockholm)
  • The Machines Dance Crew (Stockholm)
  • Crew Position (Skåne/Blekinge)
  • Mix7Crew (Skåne/Blekinge)
  • Jazz Revolution (Skåne/Blekinge)
  • Mini Scholarship (Uppsala/Västmanland)
  • Stråssa GF (Uppsala/Västmanland).

Tid och plats
Riksfestivalen är lördag 18 februari kl. 12.30-20.00 i Hallunda Folkets hus. Fri entré. Ingen åldersgräns.

Riksfestivalen stöttar Ukraina
Möjlighet finns att swisha en frivillig entréavgift till UNHCR och deras arbete i bland annat Ukraina.

Här finns bilder från riksfestivalen i Norrköping 2022: https://bit.ly/40ClV3R

Om Livekarusellen och Danskarusellen
Dessa nationella turnéer arrangeras av Studiefrämjandet i samarbete med lokala arrangörer, fritidsgårdar och föreningar. Karusellerna arrangeras också med stöd från Kulturrådet. Livekarusellen startade som Rockkarusellen i Linköping 1987 och har sedan dess involverat tusentals band och artister över hela landet. Sedan 2012 finns också syskonturnén Danskarusellen. Alla är välkomna att delta, oavsett stil, ålder och erfarenhet.

För mer info om riksfestivalen
Kontakta Carin Hallin, nationell samordnare från Studiefrämjandet.
E-post: carin.hallin@studieframjandet.se
Telefon: 076-31 63 557

Karusellchefer i varje distrikt hittar du på https://www.studieframjandet.se/livekarusellen/kontakt och https://www.studieframjandet.se/danskarusellen/kontakt.