På bilden: "Trädgård med vinklar o vrår" är öppen för besök i Alingsås!

Mängder av underbara trädgårdar att besöka i Västra Götaland

Sommarens stora trädgårdsfest står för dörren!

Den 3 juli klockan 10-17 öppnar hela 4200 svenska trädgårdar upp sina grindar för nyfikna gäster och det finns mängder att välja på i Västra Götaland.

För att se trädgårdar nära dig, gå in på denna sida och sortera på rätt landskap eller kommun.

Tusen Trädgårdar arrangeras vartannat år och alla som vill får då tillfälle att visa upp sina trädgårdar, odlingar och planteringar. I år har 770 trädgårdsägare anmält att de vill visa upp sin trädgård och med samtliga kolonilotter inräknade är det totalt över 4200 trädgårdar som medverkar i årets Tusen Trädgårdar den 3 juli. Ett fantastiskt tillfälle för alla trädgårdsintresserade att träffas och utbyta idéer och erfarenheter.

Bilden ovan är från Wally Bergs trädgård i Alingsås.

- Vi visar vår trädgård för att vi är glada för den och vill möta människor med liknande intressen. Vi öppnar också våra ateljéer och visar skulptur och måleri. För dagen har vi ordnat utomhuscafé i trädgården.

En annan trädgårdsinnehavarna som ställer ut under ”Tusen trädgårdar” i Västra Götaland är Eva Rantzow från Målsryd.

- Jag har varit med på Tusen Trädgårdar några gånger och vet att det är roligt. Man får besök av människor som delar ens intresse, och byter erfarenheter.

Tre somriga trädgårdstips

”Satsa på växter för pollinerande insekter. Insekterna och blommor behövs för att bevara den biologiska mångfalden. Stjärnflocka, lavendel och salvia är några exempel på växter som älskas av insekterna.”

”Gör din egen lilla blomsteräng. Låt bara bli att klippa en del av gräsmattan, du väljer själv hur stor yta, och se vad som kommer upp. Det ligger nästan alltid massa gamla små fröer i marken som längtar efter att få bli till blommor.”

”Ordna med lite vatten till trädgårdens fåglar och insekter. Anlägg en hel damm, ställ ut ett större fat med en sten i eller gräv ner en balja i trädgården. Tillgång till vatten räddar livet på många djur och kryp”

Mer trädgårdskunskap finns på studieframjandet.se/tradgard

Tusen Trädgårdar

Tusen Trädgårdar är ett arrangemang under en dag som går av stapeln vartannat år på söndagen i vecka 26 tillsammans med engagerade trädgårdsentusiaster i hela landet.

Det går ut på att alla som vill anmäler sin trädgård som öppen för visning. Via länken https://svensktradgard.se/beso... kan du se vilka trädgårdar i dina närliggande landskap som visas upp i år och välja vilka eller vilken du vill besöka. Åttonde juni var sista anmälningsdagen för de som ville visa sin trädgård.

Följ Tusen Trädgårdar på sociala medier: http://www.facebook.com/groups/tusentradgardar, www.instagram.com/tusentradgar... och #tusenträdgårdar.

Evenemanget i samarbete med trädgårdsjournalist Gunnel Carlson, Riksförbundet Svensk Trädgård, Studiefrämjandet, Sällskapet Trädgårdsamatörerna, Fritidsodlingens Riksorganisation (FOR), Rikare trädgård och Impecta Fröhandel.