Menyou, The Ballroom Band & Studiefrämjandet på countrydoftande turné

Menyou, The Ballroom Band & Studiefrämjandet på countrydoftande turné

The Ballroom band och den internetbaserade musiktjänsten Menyou ger sig ut på vägarna för att sprida glädje, värme och kunskap. Med på turnén följer prominenta gäster som Daniel Lemma, Jesper Lindberg, Linda Ström, Johan Johansson, Christian Kjellvander, Anna Stadling och lokala förband från Studiefrämjandet Musik.

Att internetföretag och countryband slår sina påsar ihop tillhör inte det vanliga. Men när Martin Andersson från The Ballroom Band först fick höra om Menyou blev han omedelbart nyfiken.

– Jag tänkte direkt att det här är en musiktjänst som står på musikernas sida, som vill skapa något positivt tillsammans med artisterna och deras publik. Det här vill jag hjälpa till med.

Efter några möten med Menyou blev Martin ansvarig för “artist relations”. För Martin var det självklart att en turné skulle sättas ihop för att få ut budskapet.

– Syftet med turnén är dels att vi vill ut och spela och ha kul, men vi vill även sprida det positiva budskapet att det går att nå ut till så många med de verktyg som finns tillgängliga på internet. Det råder ingen tvekan om att Menyou är ett verktyg som verkligen kan göra stor skillnad för musiker och artister, speciellt på det lokala planet, säger Martin.

Förband

Turnén inleds den 23 mars på Södra Teatern i Stockholm och avslutas den 31 mars. The Ballroom Band kommer agera husband på alla datum. I samarbete med Studiefrämjandet Musik så har Menyou plockat ut ett antal lokala artister att agera förband på flera av orterna:

27 Mars SkandiaTeatern, Norrköping
Zebastian Swartz

Zebastian Swartz är en singer/songwriter som ibland lyckas med att förmedla något innerligt. Det finns ingen plan och inget recept, ibland har han tur och ibland inte. Men lite skön pop/folk/country med retroinfluenser kan iallafall garanteras. Mycket nöje! www.soundcloud.com/zebastian-swartz

28 Mars Sigurdsgatan 25, Västerås
Mikael Engström

Mikael Engström är sångaren ifrån den västeråsbaserade popakten Shallow Sense. Som soloakt framför han minimalistiska låtar där och känslan är det centrala, oftast med piano, gitarr och sång. Genremässigt ligger akten någonstans mellan pop och alternative/post-rock. Låt ljuva toner fylla ditt sinne med ro. www.shallowsense.com

29 Mars Nöjesfabriken, Karlstad
Andy and The Dakota Sea Riders

Bakom Andy and The Dakota Sea Riders döljer sig Anders Persson, en 27-årig musiker och låtskrivare från Karlstad, numera bosatt i Oslo. Efter 10 år i rockbranschen, där Andy spelat gitarr i ett flertal band, bytte han elgitarr mot akustiskt och började skriva låtar till sin första soloplatta som för närvarande ligger på mix.
På spelningen på Nöjesfabriken har Anders plockat med sig kompandet Dakota Sea riders. Dakota Sea Riders består av Henric Strömberg på trummor, Tim Flinth på bas och Anders Zika på elgitarr, orgel och munspel. De är alla välkända ansikten på Värmlands rockscen genom sina tidigare uppdrag i band som Perry and The Travellers, The National Anthems och Stoned.

30 Mars Teatern, Vänersborg
Papa Ray

Papa Ray är ett band som lutar sig tungt mot den amerikanska folkmusiktraditionen men som även sneglar utanför ramarna och vågar hämta inspiration var helst den finns. Medlemmarna i bandet har rört och rör sig i många olika sammanhang och genres men i Papa Ray har det funnit sin musikaliska hemvist. http://www.myspace.com/paparayband/music

Presskontakt Menyou on Tour:

Martin Andersson
Menyou
Tel 0736 75 70 59
Mail: martin.andersson@menyou.com

TURNÉPLAN

23 Mars | Södra teatern, Stockholm (Christian Kjellvander medverkar ej)

24 Mars | Gävle teater

25 Mars | TBA