Nolltoleransen mot graffiti – vad händer efter valet? Ett samtal i exil

Nolltoleransen mot graffiti – vad händer efter valet? Ett samtal i exil

– Att arbeta med konstformen graffiti är självklart för oss som studieförbund. Sett ur ett ungdomskulturperspektiv så tror vi på ungas eget skapande och graffiti är en konstform som ofta attraherar unga som inte tar del av samhällets övriga kulturutbud. Samtidigt är graffiti sett ur ett kulturpolitiskt perspektiv otroligt viktigt, som ett alternativ till konsten på de etablerade institutionerna och den är dessutom en konstform som är tillåtande, folklig och även ofta ifrågasättande, säger Johan Kellokumpu utvecklingsledare inom kultur och samhälle på Studiefrämjandet riksförbundet.

Nolltolerans mot graffiti har debatterats under många år, framför allt i Stockholm där man gått längst i kriget mot graffiti, vilket har resulterat i bland annat stängda kurser på Kulturskolan, stoppade utställningar och censurerade reklamaffischer.

– Stockholm är nu den enda huvudstaden i Europa med en rigid nolltolerans, säger Johan Kellokumpu.

Våren 2014 konstaterade JO att nolltoleransen stred mot grundlagen, men än har inte majoriteten i Stockholm ändrat sig. Hur ser det ut med nolltoleransen efter valet?

Studiefrämjandet bjuder under Almedalsveckan tillsammans med Graffitifrämjandet och Konstnärliga och Litterära Yrkesutövares Samarbetsnämnd (KLYS) in politiker från både oppositionen och alliansen i Stockholm för att diskutera frågan om nolltoleransen mot graffiti.

Medverkande:
Mats Söderlund ordförande för Konstnärliga och Litterära Yrkesutövares Samarbetsnämnd, KLYS och Johan Kellokumpu, utvecklingsledare på Studiefrämjandets riksförbund. Politiker från oppositionen och alliansen: Roger Mogert, oppositionsborgarråd i Stockholm (S), Per Ankersjö, statsmiljöborgarråd Stockholm (C). Samtalet modereras av Tobias Barenthin Lindblad, gatukonstexpert från Dokument förlag och styrelsemedlem i Graffitifrämjandet.
Arrangörer: Graffitifrämjandet, KLYS och Studiefrämjandet
Tid: 2 juli kl. 11.00-12.00
Plats: Kinbergs plats 8

Se även Johan Kellokumpus och Jacob Kimwalls debattinlägg "Slopa nolltoleransen mot konstformen graffiti!"

Kontaktperson och mer info: Johan Kellokumpu, Utvecklingsledare kultur och samhälle, Studiefrämjandet 070-6165720 johan.kellokumpu@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.