Dokumentären Jag är jägare utmanar fördomar om jakt. Den 3 oktober visas filmen på Arenan i Karlstad.

​Ny dokumentär utmanar fördomar om jakt

En musikalstuderande 18-åring, en stjärnkock från Stockholm och en trebarnsmamma från Norrland. I dokumentären Jag är jägare berättar personer med olika bakgrund och perspektiv om sin syn på jakt och att jaga. Den 3 oktober visas filmen på Arenan i Karlstad. Efter nyår fortsätter filmen visas i resten av landet.

Varför blir det ofta en hätsk ton mellan jägare och icke-jägare i samtal om jakt i Sverige? Den frågan började Helene Tivemark ställa sig själv när hon tog jägarexamen år 2012. Tivemark jobbade då inom miljörörelsen, där flera var kritiska mot jakt, och hon märkte hur lite arbetskollegorna och vännerna i jaktlaget egentligen visste om varandra.

– Okunskapen mellan grupperna verkade vara grunden till de ofta infekterade konflikterna, säger Tivemark och påpekar att jakt många gånger bara associeras med vargfrågan och möjligheten att döda djur.

Resultatet av Tivemarks frågeställning blev dokumentärfilmen Jag är jägare, som är gjord i samarbete med Studiefrämjandet, Svenska Jägareförbundet och Svenska Kennelklubben. Filmen börjar visas i Värmland och Örebro län i höst och fortsätter sedan ut i resten av landet efter nyår. Syftet är att främja kunskap om vad jakt kan vara och innebära.

– Direkt efter första visningen i Karlstad kommer vi även hålla ett panelsamtal med representanter från olika temaområden som filmen lyfter upp, säger Tivemark.

I filmen berättar ett flertal kända och okända män och kvinnor i olika åldrar om sin syn på jakt. Tivemark behandlar även teman som viltförvaltning, naturvård, kulturarv och jägarexamen.

– Jag ville berätta och visa hur de flesta jägare jag har träffat resonerar och hur jakt i Sverige används för olika ändamål, inte bara till mat eller som hobby.

Tivemark hoppas att filmen kan bidra till mindre fördomsfulla samtal och diskussioner mellan jägare och icke-jägare.

– Filmen har skapats i ett folkbildande syfte för att främja en ökad förståelse för jakten bland andra naturintresserade i vårt samhälle. Jag hoppas att den leder till konstruktiva samtal.

Mer information:

• Visningen äger rum kl 19, den 3 oktober på Arenan (bibliotekshuset) i Karlstad.
  • Biljetterna är gratis och finns att hämta ut på Studiefrämjandet i Karlstad eller Karlstads Bibliotek.
  • Filmen är gjord av Helene Tivemark i samarbete med Studiefrämjandet, Svenska Jägareförbundet och Svenska Kennelklubben.

Kontaktpersoner:

Helene Tivemark, 054-17 29 76, helene.tivemark@studieframjandet.se
Ella Lundqvist, 054-17 29 74, ella.lundqvist@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.