Oetablerade artister och dansare utvecklas i riksfestivalen

Oetablerade artister och dansare utvecklas i riksfestivalen

Lördag 10 februari är det riksfestival för Studiefrämjandets två stora turnéer Livekarusellen och Danskarusellen. Arrangemanget sker på Kulturkvarteret i Örebro. Karusellerna är unika genom att de ger oetablerade artister och dansare både flera scentillfällen och proffsig coachning. Fokus är på scenglädje, utveckling och folkbildning.

Närmare 100 artister och dansakter har under hösten och vintern turnerat över hela landet. Riksfestivalen blir det avslutande turnéstoppet där lokalt utvalda artister och dansare uppträder. Här får 14 artister och 7 dansakter stå på scenen. Det innebär totalt 130 deltagare!

– Vårt fokus är att skapa bra folkbildning. Vi vill ge musiker och dansare de bästa förutsättningarna för att utvecklas vidare i sitt uttryck och skapande, säger Carin Hallin, nationell samordnare för Live- och Danskarusellen.

Lärandet är det viktigaste

Karusellernas syfte är att utveckla oetablerade musiker och dansare. Under turnéerna har alla uppträtt flera gånger och fått feedback från artist- och danscoacher. Även under riksfestivalen ligger fokus på utveckling. Deltagarna får feedback från kända dans- och musikprofiler, men också från varandra. Förutom uppträdanden sker också ett panelsamtal med rubriken "Folkbildningens betydelse för kulturlivet".

Tid och plats

Lördag 10 februari kl. 11.30-19.00 på Kulturkvarteret i Örebro. Fri entré. Ingen åldersgräns.

Deltagare Livekarusellen

Abandon Agony (Trollhättan), Nikita (Robertsfors), Farsot (Kristianstad), Blodmärkt (Varberg), Thea Kullhammar (Stockholm), Lingon Groove (Falkenberg), Klara Sol (Uppsala), Detained (Luleå), Alpine Architecture (Växjö), Dennis Nielsen (Göteborg), Träskfolket (Linköping), Killatox (Sundsvall), Nonsa (Gävle) och Tentosy (Karlstad).

Deltagare Danskarusellen

Crew Diversity (Landskrona), IVRY (Malmö), Dynamic Dance Crew (Trelleborg), Stråssa GF (Lindesberg), 5 grader (Stockholm), Take Off (Stockholm) och Blackout Family (Stockholm).

Det bästa med karusellerna

• Oetablerade artister och dansare får scentillfällen för att utvecklas, möta en publik och knyta kontakter
  • Vi jobbar för en jämställd scen och ansökan är öppen för alla – oavsett stil, erfarenhet och ålder
  • Alla deltagare får göra minst tre framträdanden med möjlighet att gå vidare till distriktsfestival och riksfestival
  • Alla deltagare får feedback – både från coacher och andra deltagare
  • Karusellerna medverkar till att fler lär sig att anordna evenemang
  • Karusellerna medverkar till att öka och stimulera kulturlivet i hela landet
  • Deltagarna har roligt, får minnen för livet, ökar sitt självförtroende och växer som grupp och individer
  • Karusellerna är inga tävlingar utan fokuserar på det pedagogiska och folkbildande
  • Karusellerna drivs utan ekonomiskt vinstintresse

Om Livekarusellen och Danskarusellen

Dessa nationella turnéer arrangeras av Studiefrämjandet i samarbete med lokala arrangörer, fritidsgårdar och föreningar. Livekarusellen startade som Rockkarusellen i Linköping redan 1987 och har sedan dess involverat tusentals band och artister över hela landet. Sedan 2012 finns syskonturnén Danskarusellen. Alla är välkomna att delta - oavsett stil, ålder och erfarenhet.