Fr. v. Thor Rutgersson, Ida Östensson, Marcus Pehrsson & Jonas Kofod. Foto: Burt von Bolton

Över 1000 män föreslår åtgärder för en framtid med samtyckeskultur

Mitt i revolutionen som är #metoo har många män sökt ett sätt att bidra eller svara – kanske reagera – utan att stjäla utrymme, trigga eller förringa de viktiga berättelser som växer fram. Jämlikhetsstiftelsen Make Equal startade under torsdagen för en vecka sedan en anonym enkät där de uppmanade män att skriva vad de konkret tänker göra för att bryta destruktiva mönster och främja en samtyckeskultur.

I en debattartikel uppmanade författaren och frilansskribenten Thor Rutgersson alla män att delta:

”Vi kan skriva saker på Facebook hur mycket som helst. Det spelar ingen roll om vi inte fattar att vi fortfarande är fast i en grabbig jargong med sexistiska skämt och objektifiering av kvinnor. Vi tror att allt det här handlar om några andra. Men alla tjejer och utsatta vet att det handlar om oss. Det är dags att vi vågar inse det – så att vi kan göra något åt det.”

På en vecka kom mer än 1 000 svar in, som berör bland annat språkbruk, självrannsakan och normer. Ida Östensson, ordförande på Make Equal, kommenterar resultatet så här:

”Män måste vara med och driva arbetet för en samtyckeskultur. Det här är ett steg på vägen. Vi ser positivt på att över 1 000 män har stannat upp och uttalat något konkret de personligen tänker göra för att skapa förändring”.

Svaren i enkäten kommer att användas i satsningen Allt vi inte pratar om, som offentliggörs våren 2018. Satsningen är ett samarbete mellan Make Equal, Studiefrämjandet och Thor Rutgersson. Även nykterhetsorganisationen IOGT-NTO finns med som en part i samarbetet.

Marcus Pehrsson, kommunikatör på Studiefrämjandet, säger så här om studieförbundets medverkan:

”Det händer så mycket spännande just nu och vi har verkligen chansen att påverka kulturen och samhället i riktning mot samtycke och jämställdhet, på riktigt. Enkäten och det som den kommer att resultera i blir faktiskt något helt nytt, både för oss i Studiefrämjandet och för samhället i stort.”

Du kan fortfarande bidra med dina tankar genom att besöka tinyurl.com/alltviintepratarom

Läs 10 utvalda tips (av 1000 svarande) av män till män (PDF)

Marcus Pehrsson, kommunikatör Studiefrämjandet
marcus.pehrsson@studieframjandet.se