Plocka skräp!

Plocka skräp!

Plocka skräp du med! Håll Sverige Rents Nationella Skräpplockardagar har börjat! Vecka 17 är den officiella kampanjveckan, men aktiviteterna pågår hela våren. Anmälan är öppen ända till sista maj.

Skräpplockardagarna är Sveriges största manifestation mot nedskräpningen! I år gör studieförbundet Studiefrämjandet en samlad satsning runt om i landet för att uppmärksamma nedskräpningen, vad den ställer till med och vad var och en kan göra åt det. Håll Sverige Rent och Studiefrämjandets medlemsorganisation Naturskyddsföreningen är två viktiga samarbetspartners i arbetet.

– Detta är ett angeläget och roligt tillfälle att samverka för bred folkbildning kring nedskräpning och på ett konkret sätt väcka engagemang i en fråga som rör hållbar utveckling, säger Annika Stigmark, Utvecklingsledare på Studiefrämjandet riksförbundet.

Vecka 17 är den officiella kampanjveckan för Håll Sverige Rents Nationella Skräpplockardagar, men aktiviteterna pågår hela våren och anmälan är öppen ända till sista maj.

Bland deltagarna finns privatpersoner, bostadsbolag, vägföreningar, politiska förbund, scouter, centrumföreningar och kommunala förvaltningar. Även företag är med i kampanjen vilket innebär att anställda går ut och plockar skräp en stund.

– Deltagarna själva står för aktiviteterna. Man kan göra en massa olika saker för att bidra till att göra vårt land skräpfritt! Det vanligaste är att gå ut i sitt närområde och plocka skräp, men man kan även göra andra saker, berättar Annika Stigmark.

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en ideell organisation som verkar för minskad nedskräpning, ökad återvinning och för att främja individers och organisationers miljöansvar. Håll Sverige Rent har organiserat skräpplockardagar i flera decennier och engagerar alltfler.

– Att vi satsar på skräpplockardagar är inte bara för att göra miljön lite renare tillfälligt. Vi tror att det skapar engagemang. När man plockar skräp så händer det saker i en. Det blir konkret. Och det sänder ut en viktig signal till omgivningen om att nedskräpning inte är okej. Det är också ett sätt att visa beslutsfattare att detta är en viktig fråga, säger Joakim Brodahl, Kommunikationschef på Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Kampanjen erbjuder även skolor och förskolor pedagogiskt material, roliga filmer, tips på aktiviteter, lektionsupplägg och pussel att utgå ifrån i samband med Skräpplockardagarna.

Konkreta tips och mer information kring hur man kan själv kan bidra finns på: www.skrapplockardagarna.se

Läs om några av Studiefrämjandets planerade aktiviteter 2013 på:

www.studieframjandet.se

Har du frågor om Skräpplockardagarna och Håll Sverige Rent, kontakta:

Studiefrämjandet:

Annika Stigmark
Utvecklingsledare
annika.stigmark@studieframjandet.se

Håll Sverige Rent (HSR):
Joakim Brodahl, Stiftelsen Håll Sverige Rent
joakim.brodahl@hsr.se

Kampanjsida för Skräpplockardagarna:
www.skrapplockardagarna.se

Mer info om Håll Sverige Rent på:
www.hsr.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 18 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.