Priser tilldelas Studiefrämjandet i Huddinge-Botkyrka

Kjell Allinger och Magnus Nylund från Studiefrämjandet i Huddinge Botkyrka har tilldelats Botkyrkas kulturstipendium 2007 och K P Arnoldsonpriset. Kjell Allinger tilldelas Botkyrkas kulturstipendium på 20 000 kr med motiveringen ”en modern folkbildare som med sitt stora engagemang fått hundratals ungdomar att blomma genom musiken. Kjell är en eldsjäl som genom sin egen spelglädje lyckats väcka såväl små som storas människors lust till musiken. Med en outtröttlig inlevelse får Kjell dagligen unga människor att tro på sig själva och sin egen förmåga”. 2007 års kulturstipendium delas ut till vinnarna på den stora kulturdagen den 24 maj 2008. Priset delas ut av kultur- och fritidsnämndens ordförande Mattias Gökinan. Dessutom har Magnus Nylund, från Studiefrämjandets verksamhet Fittjapulsen, tilldelats 2007 års K P Arnoldsonpris mot främlingsfientlighet och rasism. "Magnus får stipendiet för att han bidrar till skapandet av ett samhälle där människor inte trycks eller utsätts för diskriminerande handlingar på grund av etnisk tillhörighet eller hudfärg. Priset på 10 000 kronor utdelas av Mångkulturellt Centrums styrelse. Botkyrka kulturstipendium Botkyrka kulturstipendium har delats ut sedan 1970. Avsikten med stipendiet är att stödja och uppmuntra kulturell verksamhet och kulturella insatser av betydelse för kommunens innevånare. Läs mer om K P Arnoldsonpris mot främlingsfientlighet och rasism: http://www.mkc.botkyrka.se/KPa.htm#kpa