RIKSFINAL i Live- & Danskarusellen i Karlstad!

RIKSFINAL i Live- & Danskarusellen i Karlstad!

Dagen före valet till europaparlamentet bjuder Studiefrämjandet in till sitt enskilt största musik- och dansevenemang Riksfinalen i Live- & Danskarusellen.
24 maj 13:00-21:00 i Nöjesfabriken, Karlstad.

Drar stor publik

14 finalister i musik och 10 i dans har under våren uppträtt och tävlat sig fram till final i sällskap av över 550 andra deltagande akter från hela landet. Till Riksfinalen reser artisterna tillsammans med sina fans i varsin turnébuss. Över 450 personer kommer att komma resande från andra delar av landet än Värmland för att se finalen.

– När Studiefrämjandet arrangerar ska du som publik känna dig välkommen, ingen åldersgräns och fritt inträde. Vi hoppas locka stor publik genom att förlägga Riksfinalen till dagtid, säger Jonas Swanö, rikskoordinator för Livekarusellen.

Finalisterna har gjort en resa under sina uppträdanden, tyvärr tar säsongens karusell snart slut. Erfarenheterna, feedback och kontakterna som knutits till artisterna består.

– Vi krama ur alla mervärden vi kan ur den här turnén. Det ger så mycket att ta steget upp på en scen, bjuda publiken på det man själv skapat, dela med sig av sin kreativitet, säger Elin Tuvklint, rikskoordinator för Danskarusellen.

Delaktighet är viktigt

Ju mer man ger, desto mer får man tillbaka. Studiefrämjandet viktigaste uppgift är att vara ett stöd i att fånga upp och ge tillbaka så mycket som möjligt till de deltagande artisterna. Det är de värda.

Delaktighet är viktigt, även för Riksfinalens publik.

– I det stora publikhavet, för det kommer verkligen bli ett hav, inspirerar vi till att starta nya band eller dansgrupper. Vi vill att de ska stå på våra scener nästa säsong, säger Elin.

– Det är viktigt att våra finalister erbjuds att ta med sina vänner, fans eller kanske band och dansare de uppträtt tillsammans med under alla turnéstopp. Även om du inte kvalat hela vägen, eller bara hejat på nedanför scenkanten, så är du delaktig i Livekarusellen. Klart du ska få åka med i närmsta turnébuss till Riksfinalen! säger Jonas.

Turnéperiod under hela våren

Turnéstopp och uppträdanden har ägt rum under våren lokalt och toppats med distriktsfinaler under maj. Nu väntar den slutgiltiga riksfinalen 24 maj. Variationen av musik- och dansstilar är stor. Allt ifrån tung metal till pop, hip hop, disco och singer/songwriter finns representerat. Medelåldern hos artisterna ligger runt 20 år.

Tävlingsmomentet är en krydda

Live- & Danskarusellen är i första hand en turné för oetablerade artister med syftet att utvecklas som musiker, dansare och scenpersonlighet, men det finns också ett tävlingsmoment inbakat.

Tävlingsmomentet ger turnén en extra nerv och för de som går långt väntar fina priser. Vinnaren av Livekarusellen får bland annat en sverigeturné om minst 14 spelningar, professionell fotografering, tidningsintervjuer, utrustning med mera.

Tidigare vinnare

Det här är sjunde året Livekarusellen är rikstäckande. Tidigare vinnare är Caveman Blues, Norrköping (2008), Safemode, Uppsala (2009), Clara Lindsjö, Uppsala (2010), State of Grace, Heby (2011)  Cupid Kidz, Lund (2012), Paint everyday orange, Linköping (2013)

Om Live- & Danskarusellen

Livekarusellen (tidigare med namnet Rockkarusellen) anordnas av Studiefrämjandet i samarbete med landets fritidsgårdar. Karusellen startade i Linköping 1987 och har sedan dess involverat tusentals band och artister över hela landet. 2012 kompletterades musiken av att även erbjuda en scen för dans, där publiken tydligare är delaktiga under turnéstoppen. Danskarusellen gör sitt tredje år och växer tack vare stort intresse.

Kontaktpersoner och mer info:

Jonas Swanö:jonas.swano@studieframjandet.se, 054-20 21 859
Elin Tuvklint: elin.tuvklint@studieframjandet.se, 0765-49 09 46 eller 011- 29 09 46

Våra webplatser: www.livekarusellen.se och www.danskarusellen.se

Evenemang och bilder: www.facebok.com/livekarusellen  och www.facebook.com/danskarusellen

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.