Roligare tillsammans med Studiefrämjandet på Bok & bibliotek

Roligare tillsammans med Studiefrämjandet på Bok & bibliotek

I år bjuder Studiefrämjandet in besökare att njuta regnskogens artrikedom och grönskande prakt. Hur skövlad regnskog påverkar naturen och människan, både lokalt och globalt, står också i fokus.  På Trädgårdsscenen hittar besökare ett späckat schema där flera av Studiefrämjandets föreläsare och föreningsaktiva talar om allt som rör regnskog och biologisk mångfald. Flera författare ur Sveriges trädgårds- natur- och kockelit gästar scenen.

På Bokmässans avdelning Mat & Trädgård den 25-28 september visar vi upp bredden av Studiefrämjandets spännande verksamhet och rika kursutbud inom natur, miljö och kultur.

Årets tema: Brasilien och regnskog

– Årets tema är Brasilien och regnskog. Regnskogen är som man brukar säga ”jordens lungor”. Med anledning av detta vill vi genom smak, lukt, känsel, hörsel och syn visa besökarna på naturens rikedom. Vi vill visa hur vacker den är men också hur viktig den är. Därför lyfter vi de viktiga frågorna kring regnskogens bevarande, säger Kristina Eberth, sektionschef på Studiefrämjandet Göteborg-Mölndal.

Genom en resa från prunkande regnskog till skövlade ödemarker får besökarna ta del av information och kunskap om varför och hur de kan var med och bevara detta naturens under. Med i detta arbete har Studiefrämjandet sin medlemsorganisation Jordens Vänner, som under lång tid arbetat i internationella sammanhang för att bevara regnskog och ursprungsbefolkningars rättigheter.

Trädgårdsscen på området Mat & Trädgård

I samarbete med föreläsare och övriga utställare på Mat & trädgård bjuder Studiefrämjandets trädgårdsscen in till inspirerande samtal och föredrag om vad regnskogen betyder för oss, hur den påverkar oss och hur vi kan bevara regnskog och arbeta för mänskliga rättigheter i Brasilien. På vår trädgårdsscen presenterar vi en rad kända författare ur Sveriges natur- och trädgårdselit. Moderator på scenen är Gunnel Carlsson, trädgårdsjournalist och författare.

På Trädgårdscenen hittar besökare ett späckat schema där flera av Studiefrämjandets föreläsare och föreningsaktiva talar om allt som rör regnskog och biologisk mångfald. Flera författare ur Sveriges trädgårds- natur- och kockelit gästar scenen, bland andra:

• Elin Debora, trädgårdsmästare/trädgårdsdesigner och krönikör för tidningen Falkenbergs Posten
  • Ethel Forsberg, författare till Makt, plast, gift & våra barn
  • Martin Emtenäs från SVT:s Sveriges natur
  • Jessica Lyon, en av finalisterna i SVT:s Trädgårdskampen
  • David Frenkiel & Luise Vindahl som inspirerar till vegetarisk matlagning.

– På Mat & trädgård ligger mycket fokus på grön hälsa och hållbar utveckling, både på det personliga och globala planet. Temat ”hållbar matproduktion” är kopplat till den ohållbara skövlingen av regnskog för att skapa betesmarker för västvärldens köttproduktion. ”Giftfri vardag” är ett annat tema, som visar hur vi kan hitta vägar till ett liv utan onödiga kemikalier i vår vardag. I detta arbete har vi med oss Ethel Forsberg som presenterar sin bok ”Makt, plast, gift och våra barn”. I anslutning till ämnet har Studiefrämjandet tagit fram studieplanen ”Giftfri vardag”, så alla som vill lära mer är välkomna att hämta den i vår monter, berättar Kristina Eberth.

Krydda brasilianskt och skydda en bit regnskog

I montern F01:08 kan besökare gissa på brasilianska kryddor och få en fin fröpåse. Varje dag lottas en vinnare ut! Vinnarna får ett ekologiskt förkläde, boken ”Folkbildning och träd” och ett gåvobevis som visar att hen skyddar en bit regnskog under ett år.

Krydda din tillvaro, odla dina intressen och ha roligare tillsammans i Studiefrämjandets monter under Bok & bibliotek!

Mer info och scenprogram

Mer information om programmet på Trädgårdsscenen samt om våra föreläsare finner du på: Studiefrämjandets webbplats.

Kristina Eberth
Studiefrämjandet Göteborg - Mölndal
Telefon 031-19 25 30, Mobil 070-619 25 36, kristina.eberth@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.