Samodling med obegränsad utsikt - En tävlingsbalkong där studiecirkelns mötesform förenar nytta med nöje

Samodling med obegränsad utsikt
Studiefrämjandets Balkongutställning A 38:39

En flerbottnad mångfald. Begär och behov i fruktbar dialog. Yttre krav möter inneboende kunskaper. En poetisk hyllning till mångfalden och folkbildningsidealen. Så poetiskt sammanfattar Studiefrämjandet sitt bidrag till balkongutställningen på Nordiska Trädgårdar. Annika Stigmark som är samordnare berättar:

-       ­Vi vill gestalta en internationell studiecirkel på balkongen dit man kommer som man är, allas erfarenheter är lika mycket värda och vi lär av varandra. På hyllorna hittar man säsongens burkar och flaskor med syrat, inlagt, saftat, syltat och kanderat från olika världsdelar. I fönstren doftande dragon och kryddig koriander. Kretsloppet är viktigt och vi har en balkongkompost, solitärbibon och fågelholk.

Det är en grupp från Studiefrämjandet som arbetat med balkongen, Annika Stigmark,
Ingela Friedner konstnärlig ledare, Kjell Eklind har varit konstruktör och Inger Johnsson trädgårdsmästare.

-       Vi vill inspirera och också informera om hur en typisk studiecirkel kan gå till. Därför har vi med en sådan beskrivning i den lilla broschyr som vi har vid balkongen, berättar Annika vidare. Naturligtvis vill vi att ännu fler skall upptäcka hur kul det är att göra saker tillsammans och hur mycket mer man lär sig av att människor möts utifrån ett gemensamt intresse och själva formar sin lärandeprocess. Man lär av varandra på ett roligt och lättsamt sätt.

Under hela Nordiska Trädgårdsmässan, 12-15 april, kan du se Studiefrämjandets bidrag i balkongtävlingen. A 38:39

För mer information:

Annika Stigmark som finns på mässan hela tiden;
08-555 352 32 annika.stigmark@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Varje år samlas 240 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet Studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 18 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfals och motarbeta främlingskap och rasism.

Studiefrämjandet har en särskild inriktining mot ökad kunskap om natur, djur, miljö och kultur. Vårt största verksamhetsområde, som framförallt samlar många unga deltagare, är kultur - främst musik.