Scen för ny musik startar i Eskilstuna

Scen för ny musik startar i Eskilstuna

Studiefrämjandet Musik inleder nu ett samarbete med Eskilstuna ”Gästis” Gästgiveri för att presentera den bästa nya livemusiken från Sörmland och landet i stort. Klubben som går under rubriken Nemis - New Music In Sweden har premiär den 7 september.

- Nemis är Studiefrämjandets kvalitetsscen för ny musik i Sverige och vi försöker finnas på landets bästa spelställen, säger Marcus Pehrsson, informatör på Studiefrämjandet Sörmland. Vi ser Gästis i Eskilstuna som en perfekt miljö för lite intimare gig där våra akter får komma publiken riktigt nära.
Vid alla Nemis-kvällar är tanken att två Sörmländska akter plus en akt utifrån landet ska presenteras och tre tillfällen är planerade för hösten.

På premiären ser vi:

TENPLAYT (bilden)
Från Sparreholm och Malmköping kommer Sörmlands pophopp nummer ett. Med två starka fullängdare bakom sig står Tenplayt redo att inta de större scenerna. Kanske blir spelningen på Gästis sista chansen att se bandet i intim klubbmiljö.
www.facebook.com/tenplaytsweden

VOCALS AND MUSIC FROM THE ORCHESTRA
Sörmlands- och Stockholmsbaserade Vocals and Music from the Orchestra har varit borta från scenen en tid. Nu gör bandet en nysatsning med färskt material på svenska i bagaget. Räkna med smittande spelglädje och ett eget uttryck där inspiration hämtats från både Bruce Springsteen och Håkan Hellström.
www.facebook.com/vocalsandmusic

KINETICS
Kinetics från Växjö levererar ett massivt ljudlandskap med en enastående nerv bestående av allt från livelooping till tuggummiklistrande stämsång. En mix av electronica, pop och rock som tog hem titeln Årets låt för Världens Barn 2012, med låten ”It’s Alright”.
www.kenticssweden.com

Om Nemis
Nemis är Studiefrämjandets kvalitetsscen för ny musik i Sverige. Nemis arrangeras på landets bästa klubbar som t.ex. Sticky Fingers i Göteborg, Bryggarsalen i Stockholm och festivaler som Sweden Rock Festival, Putte i Parken, Umeå Open och Metaltown.
Läs mer och ansök om att spela på Nemis: www.nemis.se

Mer information: Marcus Pehrsson, informatör Studiefrämjandet Sörmland,

0155-21 71 29,marcus.pehrsson@studieframjandet.se

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.