Sol-Lisa - en sann historia från 1777

Ett klassiskt ödesdrama i svensk sommarskrud
Sol-Lisa - en sann historia från 1777

Också i år samarbetar Skansen med Studiefrämjandet och regissören Annabelle Rice för att sätta upp den gripande föreställningen Sol-Lisa i utomhusmiljö på Bergmansgården på Skansen. Föreställningen är en sann historia om en 22-årig kvinna som år 1777 dömdes till döden genom halshuggning och att brännas på bål. På fredag är det premiär 18.00 och så spelas stycket ytterligare 10 gånger under juli månad. Föreställningen är gratis, endast inträde till Skansen behövs.

- Spelet om Sol-Lisa är dokumentärteater i formen av ett friluftsspel. Pjäsen är uppbyggd som ett klassiskt grekiskt ödesdrama med en flickas verkliga liv som grund. Vi får följa hennes tragiska väg mot undergång. Trots det mörka så innehåller spelet Sol-Lisa mycket värme och humor, berättar regissören Annabelle Rice.

Sol-Lisa föddes 1755 på Nybygge gård, cirka 5 kilometer från Löa socken, i Norra Västmanland. Hon blev förälskad i en annan än den rike bergsmanssonen som hennes föräldrar ville gifta bort henne med, och så blev hon med barn. Sol-Lisa lyckades hålla graviditeten hemlig och förlovade sig med bergsmanssonen. Efter en tid födde hon barnet i lönndom, men någon upptäckte vad som hänt, och snart var skvallret igång. Hela historien kommer till myndigheternas kännedom och prästen på orten drev skoningslöst processen mot Sol-Lisa.

­ Det är också en synnerligen aktuell frågeställning som kommer upp. Publiken kan reflektera över hur vi dömde för knappt 300-år sedan hos oss och sätta det i relation till hur kvinnor fortfarande idag kan giftas bort och bli dömda till döden p.g.a. sin kärlek till fel man. Vår etik och moraluppfattning har ändrats. Kanske gör den det också ute i världen så småningom, säger Annabelle Rice som ser teaterstycket och samarbetet med Studiefrämjandet som en viktig länk till möjligheten att sprida diskussionen vidare till folkbildningen.

Professionella och amatörer i uppsättningen
Sol-Lisa är en föreställning med professionella skådespelare och musiker samt ett par medverkande från Skansens amatörteatersällskap. I rollen som modern ser vi My Holmsten och Sol-Lisa spelas av Cecilia Ehrlin.

En av amatörerna är Studiefrämjandets verksamhetsledare Ola Bixo som spelar prästen.

- Jag är med för att det är väldigt roligt och utmanande att få spela teater med professionella skådespelare. Samtidigt är det mötet med publiken som ger kickar. Vi kommer också att använda pjäsen som inledning till samtal i studiecirkelform med olika grupper om etik och moral då och nu. Det kommer att bli mycket intressant, avslutar Ola Bixo.

För mer information vänligen kontakta:

Annabelle Rice, annabelle.rice@awipnet.se, 0708 98 30 98

Föreställningar

Start 18.00 - ca 19.00

Fre 3/7 premiär, lör 4/7, sön 5/7
Tors 9/7
Fre 10/7, lör 11/7, sön 12/7
Tors 16/7
Fre 17/7, lör 18/7, sön 19/7

Spelet om Sol-Lisa
Spelet om Sol-Lisa är specialskrivet för Skansen av regissören Annabelle Rice. Som underlag har hon använt kyrkoböcker, rättegångsprotokoll, hembygdsböcker samt Roland Bågenhammars radiopjäs från 1977.

I Rollerna som:

Sol-Lisa Cecilia Ehrlin