Stor skördefest för hela familjen lördag 8/9

Stor skördefest för hela familjen lördag 8/9

För femte året i rad anordnar nätverket Peppar & Pumpa en skördefest där kolonister säljer av sitt överskott.  Sylt, saft, hembakat, honung, grönsaker, frukt, blommor, salvor och mycket annat.
Man kan också lära sig av kolonikockar ett och annat om både nya och gamla sätt att ta till vara skörden. Samtidigt utlovas mycket gott att provsmaka.

-Jag ska laga något av kirskål, säger Jung- Ja Kim, man måste ju äta upp sina fiender.

Eeva Kaplas kommer att ha med sin finska Muurikka, för att woka äpplen kryddade med rosmarin och kolonisten Stefan skall göra svensk falafel av bönor. Det kommer att bjudas på rabarberchampange och man har möjlighet att vinna en bag-in-box med äppelmust.

Om man inte vet vad man har för äppel- eller päronsort så kan man ta med sin frukt så hjälper
Peppar och Pumpas pomolog Anna-Stina Andersson dig.

Snälla bin, arga getingar och roliga utflykter

En annan attraktion kommer att vara visningar av hur ett bisamhälle fungerar.

-Vi vill gärna visa även för barn och kommer att ha skyddsdräkter som passar också barnen,  säger Christina Bjurlöf som tillsammans med Ann-Catharine Löfstdet  ansvarar för bivisningarna.

Om man vill veta mer om getingar så kan man träffa Urban Wahlstedt som är expert och vet allt om getingar. Man kan också följ med på en kulturvandring eller guidad tur i naturen eller rosvandring i området. Gå Konsument Stockholms ekostig, ”Från jord till bord” och se höns och en mjölkko.

- Vi kommer att ha mycket roligt för barn. Ponnyridning, en fiskdamm  där blir det oftast napp och alla förskolebarn är välkomna att göra en fågelskrämma att ta med hem tillsammans med ett diplom, berättar Monika Langlet, som också tipsar om att man kan ta med matsäck eller ta en fika i Rackarbackens utekafé. Där har man stans härligaste utsikt över Årstaviken.

Skördefesten är i Södra Årstalundens Koloniträdgårdar, nedanför Södersjukhuset i Rackarbacken.

Peppar & Pumpa är ett nätverk av kolonister i Storstockholm som verkar för koloniernas bevarande.
Skördefesten arrangeras i samarbete med Stockholms Stad, Konsumentföreningen Stockholm och Studiefrämjandet.

För mer information vänligen kontakta:
Monika Langlet, Pepper och Pumpa,  monika.langlet@gmail.com  0709-74 69 16
 www.pepparochpumpa.se