Studiefrämjandet arrangerar under mellandagarna - sex dj-kurser för tjejer med Katja Gustafsson

Det är det femte året i rad som en av Sveriges främsta kvinnliga djs, Katja Gustafsson, håller i dj-kurser för tjejer i samarbete med Studiefrämjandet i Stockholm. Denna gång blir det sex stycken intensivkurser under mellandagarna och i januari.

- Det finns ett sug efter kurser för bara tjejer. När man har ett helt musikhus och det är bara tjejer så släpper man loss och åstadkommer mycket på bara två dagar, säger Katja. Vi jobbar cirka 8 timmar och efter kursen kan man taktmixa och gå ut och dja på egen hand.

Sex kurser arrangeras från och med den 25 december. Kursen är för alla åldrar och inga förkunskaper krävs. Katja Gustafsson har djat i sju år och behärskar det flesta musikstilar.

En av Europas ledande kvinnliga djs
Roligast tycker Katja det är att spela på riktigt stora dansgolv.

- Har man ett stort dansgolv och en stor lokal kan man spela riktigt skön elektronisk musik som progressive house, dirty electro blandat med olika tunga beats. Ju mindre ställe desto mer spelar man låtar som alla känner igen, säger Katja Gustafsson.

Som dj är Katja Gustafsson ständigt på resande fot och spelar på klubbar runt om i Europa. Hon är hemma i Stockholm, Malmö, Berlin och Fribourg i Schweiz.

Som festarrangör har hon jobbat i Stockholm med queer feministiska klubben Combustion i sju år som huserat på bl a Debaser, Södra Teatern och Inkonst i malmö. Andra stora populära återkommande fester som hon dragit igång är de stora Queer Allstars festerna som huserat på bl a Debaser, Kolingsborg och Inkonst. Hon har även varit med och arrangerat ett antal feministfestivaler under årens lopp. I Berlin, Malmö, Stockholm, London, Oslo och Göteborg har hon öppnat klubben Captain Kinky Pinky som är en kollektiv queerklubb där queerkonst och musik ges i utryck blandat med olika teman man klär upp sig för kvällen. Hon har även startat det queer feministiska bokningbolaget VIRGO för djs och artister. Tidigare har hon även spelat i Canada och Europa med den populära duon Dj Combustion.

För mer information och anmälan ta direktkontakt med Katja Gustafsson.
 katja.gustafsson@gmail.com eller ring 0739-353900