Studiefrämjandet och Vertical & Horizontal Dance inbjuder till Screen Dance Festival på Dansens Dag den 29 april

ScreenDance Festival arrangeras i Stockholm av den ideella föreningen Vertical & Horizontal Dance i samarbete med Studiefrämjandet i Stockholm och med stöd ifrån Stockholms stad.

– Detta blir en unik festival i Brygghuset, öppet och gratis för allmänheten och där man har möjlighet att se dansfilmer från hela världen, berättar Cyntia Botello, dansare, korreograf, filmskapare och arrangör av ScreenDance Festival. Flera filmer har aldrig visats i Sverige och internationella gäster finns på plats.

Programmet i korthet – Screen Dance Festival i Brygghuset

Invigningen Kl. 17.00 -18.00
Cyntia Botello, välkomnar. Vi får se ett spännande urval av korta dansfilmer från svenska och internationella filmskapare. Merparten har aldrig visats i Sverige. Globe Trot är en av invigningsfilmerna. Globe Trot har vunnit  flera priser. Till exempel  WorldFest Houston, Audience Award  i Shortwaves Film Festival i Poland , Best Experimental Film i Crossroads Film Festival, Best Ohio Short Award i Cleveland International Film Festival.

Kl. 18.00 startar en föreläsning där våra gäster från den mexikanska dansfestivalen Agite y Sirva berättar om sina erfarenheter av arbetet med festivalen. Gästerna är festivalens grundare Ximena Monroy samt Paulina Rucarba och Jean-Baptiste Fave som också ingår i festivalteamet.

Kl. 19.30 presenteras och visas ett urval filmer från Agite y Sirva. Speciellt filmer med mexikanska konstnärer i samarbete med internationella konstnärer.

Kl. 21.00 startar en paneldiskussion om hur man använder de digitala medier inom scenkonst.
Ximena Monroy är moderator.

Mingala och skrapa din egen dansfilm
Kvällen avslutas med mingel där du kan nätverka och fortsätta diskutera
I vår foajé visas korta dansfilmer löpande under kvällen. I en workshop har man också möjlighet att under kvällen skapa sin egen dansfilm med hjälp sin smartphone, ipad eller dylikt. Vi har dansvolontärer till hjälp som antingen filmar dig eller dansar för dig när du filmar.

– Vi stödjer verkligen det här konstnärliga initiativet ifrån Cyntia som ju också under många år varit och är en mycket uppskattad danslärare hos oss, berättar Jenny Lindén, ansvarig för danskurserna på Studiefrämjandet. Det är väldigt roligt när en lärare, speciellt med internationella kontakter, kan arrangera aktiviteter som vi kan erbjuda allmänheten i våra lokaler.

– Jag kommer från Mexiko och vill därför gärna visa ett annat sätt att skapa film där bland annat sociala problem tas upp och det konstnärliga uttrycket är annorlunda. Det finnas skillnader i hur man skapar en dansfilm i Sverige och i Mexiko, avslutar Cyntia som uppmanar alla att komma den 29/4!

Plats Brygghuset, Norrtullsgatan 12N, t-bana Odenplan.
Ingen föranmälan. Gratis deltagande.

För mer information vänligen kontakta:
Cyntia Bortello,Vertical & Horizontal Dance, dansare, korreograf, filmskapare och arrangör av ScreenDance Festival.  info@cyntiabotello.com, 070 380 3997

Mer information om festivalen finner ni på: Facebook
ttp://cyntiabotello.com/cwordpress/?page_id

Den svenska organisationen Vertical & Horizontal Dance
En ideell organisation vars syfte och aktiviteter syftar till att promota experimentell konst speciellt inom dans, genom att erbjuda publiken workshops, filmer och uppföranden.

Non-profit association’s purposes and activities is to promote the experimental artistic work. It is also to provide a forum for arts practitioners, particularly in the dance area. As well as conveying dance to the public through workshops, short films, performances and other public appearances.

Den mexikanska filmfestivalen Agite y Sirva

Agite y Sirva festival itinerante de Mexico.
Agite y Sirva was founded in 2008 in Puebla and today have been in 17 cities in Mexico city, 10 in Latinoamerika and 9 in Europe. Agite y Sirva is a festival run by three artists: Ximena Monroy (videomaker, performer and screendance festival director), Paulina Ruiz Carballido (dancer, performer, filmmaker, researcher, choreographer and improviser) and Jean-Baptiste Fave (filmmaker with an emphasis on audiovisual and cinematic sound).

:

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.