Bild: Melonkvartetten från Östergötland är en av de akter Studiefrämjandet presenterar inom Nemis-konceptet på Peace & Love 2016.

Studiefrämjandet samarbetar för en oberoende musikscen på Peace & Love

Studiefrämjandet presenterar sju nya akter på Peace & Love-festivalen i Borlänge som en del av det nystartade musikprojektet Indie Sweden. Syftet är att visa upp och sätta fokus på den oberoende svenska musikscenen. Projektet samarbetar med flera aktörer, däribland Studiefrämjandet som presenterar sina akter på festivalens inledande dag, torsdagen den 7 juli.

– Det känns fantastiskt viktigt och framförallt kul att vara del av samarbetet kring Indie Sweden-scenen på Peace & Love. För Studiefrämjandet är musiken en livsviktig kulturform och den innebär också ett livslångt lärande för väldigt många av våra musikgrupper och artister, säger Marcus Pehrsson, utvecklingsledare inom musik på Studiefrämjandets riksförbund. Den här satsningen är därför helt given för oss att medverka i, och det blir en uppfriskande blandning av musikstilar på vår scen som festivalpubliken kan njuta av!

Sju nya spännande akter presenteras inom ramen för Studiefrämjandets showcase-koncept Nemis – New Music In Sweden: Comminor, G-Force, Grammofonen, Kmodi & Lerk, Melonkvartetten, Selma & Gustaf och Oliver Reid.
Läs om artisterna här: http://www.studieframjandet.se/Nemis/Om-NEMIS/Festivalscener/Peace--Love-2016/

Indie Sweden @ Peace & Love 2016 arrangeras i samarbete mellan Claes Olson / COMEDIA, Kelley Archer och Kamilla Jonsson tillsammans med Launch It Live och SIMBA. Scenen presenteras i samarbete med Studiefrämjandet, Sensus, SAE Institute och Peace & Love.

Mer information

Studiefrämjandet är Sveriges största oberoende studieförbund och inte minst störst på musik. Studieförbundet vänder sig till den som spelar musik i alla tänkbara former och man jobbar med utvecklingsmöjligheter för musikgrupper i form av bland annat speltillfällen, inspelning, kurser, replokaler, workshops & clinics. Studiefrämjandet anordnar bland annat Sveriges största musikturné Livekarusellen och showcase-scenen Nemis – New Music In Sweden, som anordnas på landets bästa klubbar och festivaler – ibland även utomlands. Andra stora profilområden inom Studiefrämjandet är kultur, djur, natur & miljö.

www.studieframjandet.se/musik
www.nemis.se

Presskontakt Studiefrämjandet: Marcus Pehrsson, Utvecklingsledare musik, Studiefrämjandet riksförbundet 08-545 707 15, marcus.pehrsson@studieframjandet.se

Presskontakt Indie Sweden: claes@comedia.se

Länkar till Peace & Love, Indie Sweden och övriga aktörer som samarbetar inom projektet:

Peace & Love www.peaceandlove.se
INDIE SWEDEN: https://www.facebook.com/indiesweden/?fref=photo
SIMBA – Swedish Independent Music Business Alternative: https://www.facebook.com/SIMBA-Sweden-332606463614967/?fref=ts
LAUNCH IT LIVE: https://www.facebook.com/launchitlive/?ref=ts&fref=ts
COMEDIA: https://www.facebook.com/Comedia-850152721668019/
SENSUS: www.facebook.com/sensusmusik
SAE Institute: http://www.sae.edu/swe/

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.