Studiefrämjandet satsar på djur, natur och kultur - Höstens program med 400 valmöjligheter och drygt 40 nyheter

Med 32 sidor kurser och över 41 nyheter så finns det oftast något som kan intressera alla i familjen om man söker något kul att göra i höst. Studiefrämjandet som är Sveriges näst största studieförbund, efter ABF, har en inriktning på djur, natur och kultur som inbegriper det mesta. Man erbjuder alltifrån utflykter för barnen till ekonomiutbildningar och Konstskolan Basis studiemedelsberättigade utbildningar i konst. Med 19 medlemsorganisationer är det mycket som arrangeras i samarbete med dem.

Svampkunskap drar folk på hösten

–  På höstarna är det traditionellt full fart med svampkurser, utflyter och utställning med Pelle Holmberg som är biolog och en av Sveriges främsta svampexperter. I höst startar vi dessutom en ny kurs för den som vill veta mer om naturen. Den Stora Naturkursen, är på 8 gånger och då är även Lars Imby, som är fågelexpert, med som lärare, säger Elisabeth Nyström, marknadsansvarig på Studiefrämjandet i Stockholm.

Från robotbygge till dramalek på englska

Helt nytt för hösten är att ta med barnen till bonden på Skälby gård eller gå en kurs i lantrasernas bevarande. Om man är mellan 7 oh 12 år så kan man bygga sin egen robot eller gå en kurs i flamencodans. Och mamma och baby kan gå en mjuk och fin danskurs för nyblivna mammor. Nytt är också att 4 till 5 åringen kan gå på dramalek på engelska utan förkunskaper i språket.

– Engelskan är verkligen vårt andra språk numera och vi har utökat med inte bara traditionella språkkurser utan även denna kurs för 4-5 åringar som lär sig att prata och förstå engelska i dramaleken. Dessutom har vi en ny kurs i trädgårdsengelska för de som tillexempel reser på trädgårdsresor och vill kunna trädgårdstermer på engelska, säger Elisabeth Nyström.

Nytt på trädgårdssidan är också att man kan gå en datakurs i SketchUp som gör att man kan rita sin trädgård proffsigt i datorn. Eller gå den kursen som ritar inredning i 3D.

Hundägare utbildar sig

Brukshundklubben och speciellt Stockholms Kennelklubb har nästan alla sina utbildningar arrangerade av Studiefrämjandet. Det är kurser öppna för medlemmar men så finns det också kurser öppna för alla.

– Alla som skall köpa en valp har nytta av en kurs i hundägandets grunder. Sen finns det en föreläsning om näringslära samt en kväll hundhälsa där man får lära sig det mesta som man kan göra själv kan göra för att hjälpa sin hund, berättar Elisabeth vidare.

Författaraftnar och ateljébesök

Man kan också ägna hösten åt att gå på föreläsningar och författaraftnar. I höst kan man till exempel få komma till mask- och dockmakaren My Walthers ateljé på söder. En upplevelse för alla åldrar.

Det mesta i Studiefrämjandets höstkatalog är utflykter, föreläsningar eller kurser för fritiden men det finns också avancera vidareutbildningar inom ekonomi och företagande samt vidareutbildning inom beteendevetenskap.

Studiefrämjandet är partipolitiskt, religiöst och fackligt obundet. Bakom Studiefrämjandet står 19 medlemsorganisationer* som samlar människor med intresse för natur, djur, miljö, friluftsliv, musik och annan kulturVerksamheten bedrivs utan vinstintresse. Det statsbidrag som studieförbunden får är tillsammans med anslagen från kommuner och landsting en viktig förutsättning för verksamheten. Studiefrämjandet i Stockholm omfattar kommunerna Stockholm, Lidingö, Österåker, Vallentuna, Täby, Vaxholm, Danderyd och Ekerö. Studiefrämjandet i hela landet samlar varje år över 2,5 miljoner deltagare.

* Våra medlemsorganisationer är:

Adoptionscentrum, Friluftsfrämjandet, Fältbiologerna, Förbundet Unga Forskare, Hem & Skola, Förbundet Skog och Ungdom, Jordbrukare – Ungdomens Förbund, Miljöförbundet – Jordens Vänner, Musik-, & Kulturföreningarnas Samarbetsorganisation, Naturskyddsföreningen, Riksförbundet 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundklubben, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Turistföreningen, Sveriges Hundungdom, Sveriges Ornitologiska Föreningen, Sverok.