Studiefrämjandet stöder upprop till statsministern

Studiefrämjandet har tillsammans med Hela Sverige ska leva och 6 andra ideella organisationer skrivit under ett upprop för landsbygden och den lokala utvecklingen till statsminister Fredrik Reinfeldt och landsbygdsminister Eskil Erlandsson. Detta apropå beslutet om att stoppa den del av landsbygdsprogrammet som direkt berör den ideella sektorn.

I uppropet framhålls att den ideella sektorn ofta är motorn i gles- och landsbygd. Genom att ta bort viktiga möjligheter för den ideella sektorn att få stöd för att driva sin utvecklande verksamhet, så avrustas landsbygden.

Studiefrämjandets förbundschef Johnny Nilsson:

– Vi har skrivit under uppropet då det stämmer med vår idé om att vi ska göra det möjligt för alla människor i hela landet att delta i folkbildningsverksamhet. Vi jobbar dessutom aktivt för hållbar utveckling. Att stoppa den del av landsbygdsprogrammet som direkt berör den ideella sektorn är inte hållbart för Sverige. Därför skriver vi under uppropet.

Han fortsätter:

– Studiefrämjandet är en partipolitisk obunden organisation. Detta är för oss inte en partipolitisk fråga. Vi som organisation är väl etablerad i gles- och landsbygd och måste få chans att fortsätta vara det. Därför är vi glada för alla de röster som hjälper till att lyfte denna problematik, både andra organisationer och de partier som står för samma åsikt i denna fråga, säger Johnny Nilsson förbundschef på Studiefrämjandet.

Studiefrämjandet är sedan flera år tillbaka medlem i organisationen ”Hela Sverige ska leva”.

Läs hela uppropet till statsminister Fredrik Reinfeldt och landsbygdsminister Eskil Erlandsson här

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.