Studiefrämjandet utvecklar samtyckeskultur med Fatta

Studiefrämjandet utvecklar samtyckeskultur med Fatta

– Vi är otroligt stolta och glada över att nu kunna starta studiecirklar tillsammans med Fatta  för att gemensamt arbeta för en samtyckeskultur, säger Andrea Rodriguez, ansvarig för verksamheten på Studiefrämjandet i Umeå, en av flera orter där studiecirkelverksamhet är på gång.

Tillsammans med Fattas satsning Fatta Samtycke startar det partipolitiskt- och religiöst obundna Studiefrämjandet studiecirklar på sex orter runt om i landet. Tanken är att utforska hur en samtyckeskultur kan skapas och hur den ska spridas. Studiefrämjandet ska i samarbetet hjälpa till med studiecirklar, ledarutbildningar, föreläsare och annat som kan bidra till att göra projektet mer framgångsrikt.

– Vi startar sex studiecirklar som under 2017 får vrida och vända på vad ömsesidighet innebär i sexuella relationer, men också vad samtycke kan innebära mellan vuxna och barn, majoritetsgrupper och minoritetsgrupper eller mellan stat och medborgare. Deltagarna i studiecirklarna kommer att diskutera våld, manliga ideal och mycket annat, säger Tom Piha, centralt ansvarig för samarbetet på Studiefrämjandet riksförbundet.

För att grunden ska bli så bra som möjligt rekryteras nu deltagare till studiecirklarna för att utveckla verksamheten. Deltagarna rekryteras från både mindre samhällen och större städer, från norr till söder. De kommer att jobba självständigt med handledning och stöttning av projektledarna. Nyckelorden för arbetet är nyfikenhet, kreativitet och delaktighet. Metoderna för utforskandet och skapandet av samtycke kommer så småningom läggas ut på en digital plattform i samarbete med Fatta Man.

– Nästa steg är att under 2018 få ut ett digitalt studiematerial som fler ska kunna ta del av och starta studiecirklar kring. Vi är övertygade om att vi med folkbildningens kraft kan bygga en stark samtyckeskultur, säger Tom Piha.

Varje år anmäls 20 300 sexualbrott och mörkertalet är stort. Det måste bli ett stopp på det sexuella våldet och det handlar om att börja tänka i nya banor menar Studiefrämjandet och Fatta Samtycke.

– Vi måste skapa en samtyckeskultur där allt utom ett JA är ett NEJ. För att samtycke ska funka i sexuella situationer behövs en grund av samtycke i alla mellanmänskliga möten, säger Katarina Galic´ som tillsammans med Mario Runesson driver projektet Fatta Samtycke.

På följande orter rekryteras deltagare:

• Kiruna
  • Umeå
  • Åre
  • Åmål
  • Trelleborg

Mer information:

Anmälan till studiecirklarna finns på Fatta samtyckes hemsida

Projektet Fatta samtycke kommer att pågå i tre år av föreningen FATTA.
Projektet finansieras av Myndigheten för Ungdoms- och Civilsamhällesfrågor (MUCF) och får även bidrag från de kommuner som deltar. Studiefrämjandet hjälper till med studiecirklar, ledarutbildningar, föreläsare och annat som kan göra projektet mer framgångsrikt.

Fatta är en ideell medlemsförening för alla oavsett kön som vill engagera sig mot sexuellt våld och för samtycke i praktik och lagstiftning. FATTA finns på www.fatta.nu, facebook, instagram och twitter.

Studiefrämjandet är en plats där alla möts och får en chans att utveckla sig.Ett partipolitiskt- och religiöst obundet studieförbund som vill att folkbildningen ska nå dem som behöver den mest.Studiefrämjandet är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturarrangemang och föreläsningar. Varje år samlas över 200 000 deltagare i studiecirklar och kurser. Stödet kommer från statens och kommunernas anslag till folkbildning. Läs mer om detta projekt på studieframjandet.se/fatta

Kontaktuppgifter till Studiefrämjandets representanter i projektet:

Studiefrämjandet riksförbundet
Annika Stigmark, telefon: 08-545 707 20, epost: annika.stigmark@studieframjandet.se

Kiruna

Mikael Silverplats, mobil: 0920-100 28, epost: mikael.silverplats@studieframjandet.se

Umeå
Andrea Rodriguez, telefon: 090-13 57 00, e-post: andrea.rodriguez@studieframjandet.se

Åre
Josefin Olsson, mobil 073-0361405, e-post: josefin.olsson@studieframjandet.se

Lina Selleby, telefon 08-55535289, e-post: lina.selleby@studieframjandet.se

Åmål