​Studiefrämjandets verksamhet i Västmanland kan fortsätta trots distriktets konkurs

Efter misstankar om fusk och bedrägeri inom Studiefrämjandet i Västmanland försattes distriktet i konkurs i förra veckan. Redan nu finns en lösning på hur folkbildningsverksamheten i Västmanland kan fortsätta. Lösningen är att Studiefrämjandets distrikt i Uppsala tar över.

- Det känns väldigt bra att vi så snabbt kunnat få en god lösning på plats. Nu kan vi se till att den övriga folkbildande verksamheten som pågått länge i Västmanland även fortsättningsvis kan bedrivas på ett bra sätt i Studiefrämjandets regi, säger Gustav Öhrn, förbundschef för Studiefrämjandet.

Riksförbundet har under de senaste veckorna undersökt olika möjligheter för att den verksamhet som pågår och planerats ska kunna fortsätta. Den lösning som nu beslutats är att Studiefrämjandet Uppsala kommer att ta över verksamheten och att Andrea Rodriguez, distriktschef i Studiefrämjandet Västerbotten, projektleder denna tillsammans med förtroendevalda och chefer i Uppsala.

Andrea Rodriguez har sedan tidigare stor erfarenhet av att ta till vara på och bygga upp verksamhet med hög kvalitet. Initialt kommer Andrea Rodriguez tillsammans med konkursförvaltaren och riksförbundet arbeta för att deltagarna i Studiefrämjandets verksamhet i Västmanland ska påverkas så lite som möjligt av konkursen.

Studiefrämjandet Uppsala är en stabil avdelning som över tid byggt upp en bas av många olika intäktskällor och en bred verksamhet. Det känns hoppfullt för verksamheten i Västmanland, säger Gustav Öhrn.

Beslutet att Studiefrämjandet i Uppsala tar över driften av verksamheten i Västmanland kommer att fattas formellt på förbundsstyrelsens sammanträde den 11-14 april.

För mer information, kontakta:
Theo Hammar, Marknads- och kommunikationschef Studiefrämjandets riksförbund,
08-545 707 41, 070-733 05 10, theo.hammar@studieframjandet.se.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.