Svensk folkbildning får egen scen på INmusicFestival, i det nya EU landet Kroatien!

Svensk folkbildning tar nu nya steg ut i Europa med denna unika form av utbildning som inte existerar i detta nya EU-land. Kroatien har idag ett av EU:s lägsta ranking på vuxenutbildning och informellt lärande.

Studiefrämjandets kultursektion har lyckat komma in på den internationella musikscenen i detta ganska nya EU-land genom ett samarbete som pågått under ca ett år och som nu leder till denna unika möjlighet att få ner svenska artister på den största festivalen i Kroatien.

INmusic Festival är en tredagars festival som med sina fyra scener erbjuder sina ca 15 000 unika besökare ett brett musikutbud med allt från Florence and the machine, Death cab for cutie till Franz Ferdinan och Black Rebel Motorcycle Club.

En av dessa fyra scener kommer från och med i år vara fullspäckad med bara svenska akter som är en del av Studiefrämjandet och den svenska folkbildningen. Detta är något helt unikt som tar sin början i Örebro där alla artister åker i samma buss ner för att bryta ny mark och sprida svensk musik och kultur. Det kommer i slutänden röra sig om ett 50-tal olika artister i band och DJ:s som kommer att ställa sig på den svenska scenen.