Sverige samlas för spelkulturen

Sverige samlas för spelkulturen

Under höstlovet vecka 44 samlas spelare och spelföreningar runt om i Sverige för att fira Spellovet, en nationell manifestation för spelkulturen. Över 200 spelträffar arrangeras under veckan, där alla möjliga former av spel, från brädspel och e-sport till figurspel och cosplay, får ta plats. Spellovet arrangeras för 14:e året i rad av Sverok – Spelhobbyförbundet i samarbete med Studiefrämjandet.

Under vecka 44 slår över 130 föreningar upp sina portar för att locka nyfikna besökare till sin favorithobby. Sammanlagt håller föreningarna i 204 arrangemang under veckan; allt från konvent och LAN-turnéer till hantverkskvällar och brädspelscaféer.

Alla arrangemang är öppna för allmänheten, och går att hitta på hitta.sverok.se/spellovet. En del föreningar arrangerar i egna lokaler eller tillsammans med Studiefrämjandets lokala avdelningar medan andra samarbetar med lokala bibliotek, skolor och museum för att kunna visa upp den levande och engagerade spelkulturen som finns i Sverige.

– Spellovet har funnits i 14 år och har sedan starten haft som mål att synliggöra bredden på spelkulturen i Sverige. Det är också ett tillfälle för våra medlemmar att visa upp sin verksamhet och den hobby vi älskar för nyfikna besökare, vare sig de är nybörjare eller vana spelare, säger Rebecka Prentell, förbundsordförande i Sverok.

Arrangemangen sträcker sig från Malmö i söder till Gällivare i norr och under uppstarten på Spellovet arrangeras ett flertal större kickoff-events i bl a Umeå, Stockholm och Malmö.

I Malmö invigs Spelens hus Malmö, en ny arena för spel och spelkultur med föreläsningar och en utställning från WASD – Malmös TV- och datorspelsmuseum.

I Stockholm kommer Livrustkammaren tillsammans med Sverok Stockholm att lyfta upp brädspelens historia och mekanik, med föreläsning och workshop för alla åldrar.

Umeåbaserade spelföreningen Frostbyte arrangerar, tillsammans med föreningar i Skellefteå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Boden, ett kommunöverskridande samarbete och kör fem stora LAN-partyn samtidigt , där lokala lag möter varandra i en stor turnering.

– Spellovet är ett utmärkt tillfälle för oss på Studiefrämjandet att göra en samlad insats för spelkulturen! Det finns så mycket folkbildande potential i föreningslivet, och att vara med och uppmuntra det är viktigt för oss, säger Adrian Löwander, Studiefrämjandets koordinator för Spellovet.

Läs mer om Spellovet på Studiefrämjandets webb.

För mer information om Spellovet, eller kontaktuppgifter till deltagande föreningar, kontakta:
Malin Österman, kommunikatör
malin.osterman@sverok.se
013-465 29 59

För mer information om Studiefrämjandet och deras arbete med spelkultur kontakta:
Adrian Löwander, Spellovskoordinator
adrian.lowander@studieframjandet.se 0702 - 88 48 85

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta främlingskap och rasism.