Tolv Öppna Trädgårdar på Mälaröarna och i Västerort den 9-10 juni

Privata trädgårdar öppnar sina grindar för allmänheten. Det är sjätte året i rad som evenemanget arrangeras på Mälaröarna och i Västerort.
Studiefrämjandet arrangerar i samarbete med Riksförbundet Svensk Trädgård.

- Det är roligt att traditionen fortsätter och att vi varje år har massor av intresserade besökare, säger Elisabeth Nyström, initiativtagare och ansvarig på Studiefrämjandet. I år skall jag också öppna min trädgård och det skall bli väldigt spännande att ta emot besökare och känna hur det är.

Det kostar inget att besökar trädgårdarna utan man printar ut en karta från Studiefrämjandets hemsida och åker sen runt och besöker trädgårdarna som är utmärkta på kartan.  I år är det 12 trädgårdar som man kan besöka helgen den 9-10 juni. Åtta trädgårdar på Färingsö en i Bromma och tre i Västerort.

- Kartan beskriver trädgårdarna så man kan välja de som intresserar en mest för det kan vara svårt att hinna besöka alla under en helg, säger Elisabeth som själv är lite nervös inför helgen.
- Men alla trädgårdar har något att visa så jag skall väl våga när andra gör det.

Följande trädgårdar är med i år;
1. Annika Hultman

En trädgård för den riktiga växtentusiasten. Alpiner, surjordsväxter, perennrabatter och exotiska träd. Det mesta uppdraget från frö.Här finns också massor egna växter till försäljning

2. Gun och Tord Arnerup
En stor och intressant trädgård i ständig utveckling, med flera rum och miljöer och med mycket växter. Köksträdgård med upphöjda odlingsbäddar, bergs- och stenpartier, strand med näckrosvik. Strövvänliga gångar med varierande teman och karaktär.

3. Kenneth Hellberg - NY för i år
En anläggning med karaktären av en traditionell japansk trädgård. En del av trädgården efterliknar teträdgårdens passage eller stig som når fram till tehuset. Man kommer fram till ytterligare en typ av japansk anläggning, platsen för kontemplation, eller templets veranda och den torra grusträdgården. Landskap, berg och vatten är miniatyrer och består av sten, grus och mossa. Den torra trädgården beträds inte utan betraktas från verandan. De material som har används är sten och grus. Växterna består till största delar av buskar och träd och härstammar i huvudsak ifrån Japan; som t ex katsura, azaleor och lönnar.

4. Yngve Nordmark
Yngve Nordmark är smed och har själv, för lyst och trevnad, tillverkat en unik vattentrappa av skrot. Den är 25 m lång med en fallhöjd på 2,3 m. Ett sinnrikt slutet system som går både över och under jord. I år nytrimmad och ommålad. Kom och inspireras!

5. Juntra Viberg
En familjedriven odling och gårdsbutik med blommor, kryddor och även thailändska specialiteter. Välkommen också till servering, butiken är öppen.

6. Mia Persson Norbäck
En stor, parkliknande trädgård med fruktträd, prydnadsbuskar, perenner och rosor. Kom och se till exempel ett Silverpäron, en Perukbuske och en Ginko. Dvärghöns och kaniner. Te och scones i trädgården serveras till självkostnadspris

7. Elisabeth och Jan Nyström - NY för i år
En trädgård anlagd på 20-talet som underhålls och förändras. Stor äppelträdgård med lusthus och perennrabatter samt på andra sidan vägen en villaträdgård med växthus och utkiksplatser.

8. Gull Olli
En fantasifull trädgård med flera inredda rum. En trädgård på berg som blivit prunkande med vattenfall, dammar och upphöjda rabatter. Skenkamelia, äkta kvitten, magnolior, körsbärsträd, doftolvon mm. En trädgård som ger mycket inspiration. Den var med i TV8s Trädgårdstoppen 20/4l i år. Kaffe serveras till självkostnadspris.

9. Auli och Uwe Koch
Perenna växter i sol och skugga, buxbomshäckar och -klot, bokhäckar, vattenkar, konstverk, stödmurar av marktegel, litet växthus för plantuppdragning, intima sittplatser.

10,11,12  Tre trädgårdar
Elizabeth Eriksson, Johan Axell,
Pia Johansson
En radhuslänga med tre sinsemellan olika miniträdgårdar, skapade efter respektive familjs behov. Med entré i norr och slösande sol på baksidan finns många möjligheter att odla allt från skuggväxter till vinrankor och persikor. Här finns det mesta av prydnadsbuskar, frukt och bär, lite grönsaker och massor av perenner. Sittplatser i både sol och skugga, gräs, grus och stenläggning, liten damm och kompost. Odlarglädjen fortsätter ut i de gemensamma planteringarna som numera innehåller perenner bland buskarna.Vi serverar kaffe och hembakat till självkostnadspris. Intäkterna tillfaller Kattstallet i Åkeshov.