Stockholms Östasiatiska Kulturförening (SÖK) turnérar med Danskarusellen i vår.  2016 vann SÖK priset "publikens favoriter" i Danskarusellen Stockholm.
Stockholms Östasiatiska Kulturförening (SÖK) turnérar med Danskarusellen i vår. 2016 vann SÖK priset "publikens favoriter" i Danskarusellen Stockholm.

Turnéstart för Danskarusellen Stockholm på Tumbascenen, Botkyrka.

Nu öppnas snart portarna till Danskarusellen Stockholms första turnéstopp som går av stapeln på Tumbascenen söndagen den 26 februari. Premiärkvällen kommer att bjuda på allt ifrån k-pop och hiphop till jazz och modern dans. Mer än 100 dansare i 18 olika grupper deltar på scenen för att få möjlighet att möta ny publik och utvecklas som scenpersonligheter.

I vår är det tredje året i rad som Danskarusellen snurrar i Stockholms län, men det är första gången som ett av turnéstoppen sker i Botkyrka, närmare bestämt på Tumbascenen.

Dansare från hela länet medverkar i den turnerande danstävlingen som arrangeras av Studiefrämjandet. För dansarna i Stockholms Östasiatiska Kulturförening (SÖK), som även var med i Danskarusellen förra året känns just Tumbascenen extra mycket som hemmaplan:

- Hej SÖK! Ni har haft mycket verksamhet i Botkyrka, hur känns det att göra Danskarusellen på Tumbascenen? Är ni på hemmaplan?

- Ja, det känner vi absolut! Flera av våra medlemmar bor i Botkyrka och vi har både tränat och uppträtt här. I december förra året hade vi vår egna Julshow på Tumbascenen.

Under turnén är alla akter garanterade minst tre scentillfällen, en unik möjlighet att utvecklas som dansare och scenpersonlighet. Till årets Danskarusellen Stockholm har 18 akter med totalt 100 dansare antagits. De representerar en mängd olika stilar; allt från K-pop, dancehall och hiphop till jazz och modern dans. En jury bestående av dansarna och koreograferna Rut Roos, Clara Björck och David ‘Fowkus’ Rigo följer grupperna och deras utveckling under turnén fram till det sista turnéstoppet i Stockholm. Vid det sista turnéstoppet avgörs vilka två akter som får åka till riksfinalen i Karlstad i maj men det är inte bara juryn som bestämmer vilka som kommer få representera Stockholm i riksfinalen. Även publikens röster räknas in i poängen som avgör vilka de två vinnarna i Stockholm blir. Vid det sista turnéstoppet koras även en akt till publikens favorit. Förra året var det SÖK.

- Vad siktar ni på det här året?

- Det var jättekul att vara med och att dessutom bli framröstade till publikfavoriter förra året. Självklart skulle vi bli jätteglada om vi skulle bli framröstade till det i år igen, eller rentav gå vidare till finalen. Men vårt främsta mål är att ha en minst lika rolig och givande upplevelse som under Danskarusellen 2016.

- Berätta lite om det nummer ni kommer göra på Danskarusellen Stockholm i Tumba

- Numret vi kommer framträda med på Tumbascenen är ett typiskt SÖK-nummer! Vi gillar att ha kul på scen och vill få med publiken så mycket som möjligt. Precis som förra året så har vi inte gjort koreografin själva, utan ska tävla med ett cover. Tack vare att vi har kunnat ha träningar i Albys Hjärta så har vi haft möjlighet att öva mycket inför första turnéstoppet.

- Lärandet och utvecklingen är det som står i fokus för dansarna som deltar, säger Camilla Reppen, som är huvudansvarig för turnén i Stockholm.

Studiefrämjandet försöker hela tiden bygga ut innehållet i turnén med fler möjligheter för deltagarna att mötas, att ge och få feedback – allt i syfte att utvecklas.

- I januari hade vi ett uppstartsmöte då de deltagande dansarna och juryn fick träffa varandra. Det var fint att se att den peppiga stämningen deltagarna emellan. Jag tror vi kommer få se många hungriga dansare med spännande nummer på Tumbascenen den 26 februari, berättar Camilla.

Camilla tycker att Danskarusellen är en jättebra verksamhet för att utföra det folkbildningsuppdrag Studiefrämjandet har; att stötta människor att växa och utvecklas tillsammans med andra utifrån sina intressen.

Söndagen den 26 februari kl 15:30 – 20:00 kan du se SÖK och 17 andra akter i Danskarusellen Stockholm på Tumbascenen. Kom och heja fram din favorit! Gratis inträde.

Vårens övriga turnéstopp i Danskarusellen sker den 25 mars på Jordbro Kultur- och föreningshus i Haninge och den 30 april på Arena Satelliten i Sollentuna.

Mer information:

www.danskarusellen.se