Tusen och 1 art – Martin Emtenäs föreläser i Halmstad och Falkenberg

Tusen och 1 art – Martin Emtenäs föreläser i Halmstad och Falkenberg

Naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet arrangerar en föredragsturné med Martin Emtenäs om artdöden och vikten av biologisk mångfald.

Vad är biologisk mångfald? Ja, egentligen allt liv, all natur där människan är en art bland miljoner andra. Under de senaste hundra åren har vi utsatt naturen för så stora förändringar att mängder av arter pressats hårt, ibland till randen av utrotning. Alla dessa arter bär på sin egen historia.

Under föreläsningen "Tusen och 1 art" berättar Martin Emtenäs om några djur som han beskriver i Naturskyddsföreningens årsbok Tusen och 1 art. Svenska djur som har det svårt och hotar att försvinna.

Martin visar samtidigt hur vi människor har utnyttjat naturen som omger oss - skogarna, ängarna och haven. Vi har förlorat mycket längs vägen när vi använt naturtillgångar och förändrat vårt samhälle. Vad är det vi har fått istället? Offrar vi den biologiska mångfalden för någonting bättre? Vad är en art värd?

Martin Emtenäs är författare, föreläsare och journalist. Mest känd är han som programledare för tv-programmet Mitt i naturen, men han har även skrivit flera böcker om djur och natur för både barn och vuxna.

Föreläsningarna sker i samarbete med Halmstads Naturskyddsförening, Falkenbergs Naturskyddsförening, Naturskyddsföreningen Kansli Väst och Halmstads Stadsbibliotek.

• Halmstads stadsbibliotek, fredag 5 maj, 16:00 - 18:00
  • och