Tusen och 1 art – Martin Emtenäs föreläser i Uddevalla

Tusen och 1 art – Martin Emtenäs föreläser i Uddevalla

Vad är en art värd? Den 12/3 klockan 14:15 kommer Martin Emtenäs till Bohusläns museum i Uddevalla och föreläser om Tusen och 1 art. Varför är igelkotten, uttern och staren hotade? Vad är biologisk mångfald och varför är det viktigt?

Författaren och journalisten Martin Emtenäs (känd från bl.a. Mitt i naturen) har skrivit Naturskyddsföreningens årsbok 2022 Tusen och 1 art. Boken handlar om åtta svenska djur som enligt SLU Artdatabanken riskerar att dö ut, därför att vi människor förändrat deras livsmiljö – skogen har blivit kalhygge, över ängen går en bullrig motorväg, åkrarna besprutas och i havet flyter plast. Vad händer när vi formar världen efter människans behov? Tillsammans med publiken resonerar vi om vad det innebär och vad vi skulle kunna göra annorlunda. Publiken ges möjlighet att ställa frågor och får tips om hur vi kan öka den biologiska mångfalden.

Från föreläsning till handling

Studiefrämjandet och Naturskyddsföreningen vill med föreläsningarna skapa möjligheter att ta publikens engagemang vidare. Martin Emtenäs har tillsammans med journalisten och folkbildaren Johanna Stål skrivit en studieplan utifrån boken Tusen och 1 art. En studieplan som är som ett smörgåsbord med kunskap om de hotade djuren, olika naturtyper och hela den stora frågan hur vi arbetar för att bibehålla och utveckla den biologiska mångfalden. Det är enkelt att välja vad en vill lära sig mer om. Studiecirklarna som kommer att starta under våren är kostnadsfria.

Föreläsningen arrangeras av Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen, Västra Götalandsregionen och Bohusläns Museum.

Kontakt:
Desirée Nöjd, Verksamhetsutvecklare Studiefrämjandet Fyrbodal
Desiree.nojd@studieframjandet.se

Studiefrämjandet vill ge människor kunskap och kraft att forma sin framtid. Vi är ett av Sveriges största studieförbund med ett brett utbud av studiecirklar, utbildningar, kulturupplevelser och föreläsningar. Varje år samlas över 200 000 deltagare i våra studiecirklar och kurser. Vi har en särskild inriktning på om natur, djur, miljö och kultur.

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.

Vi arbetar med hållbarhet som ledstjärna och är en plattform för samtal om hur vi skapar bästa möjliga värld för oss och kommande generationer.