Tusen trädgårdar 1 juli - den största trädgårdsfesten 2018

Den 1 juli är det dags för Tusen trädgårdar, årets största trädgårdsvisning i Sverige. Det unika med Tusen Trädgårdar är att alla får vara med. Inte bara privata trädgårdar utan också stadsodlingar, koloniområden, gemensamhetsodlingar, parker, ja till och med balkonger finns att besöka den här dagen. Syftet med arrangemanget är bland annat att visa på den mångfald av trädgårdar och odlare som finns i Sverige och ge trädgårdsälskare tillfälle att få träffa varandra.

I år är det femte gången som Tusen Trädgårdar arrangeras. Första gången var 2010 och därefter har det genomförts vartannat år. Arrangemanget har vuxit för varje år. Över 800 adresser har i år anmält sig på Trädgårdsrikets hemsida och med alla enskilda kolonilotter inräknade så är det långt över 1000 trädgårdar representerade över hela landet.

Det blir en unik dag där allmänheten har möjlighet att besöka en mängd ”gröna rum”, från Jokkmokk i norr till Trelleborg i söder, från Strömstad i väst till Norrfjärden norr om Piteå i öster, under en och samma dag. Ett trädgårdsmingel en trädgårdsentusiaster inte vill missa helt enkelt!

På www.tradgardsriket.se kan man ta del av samtliga trädgårdar och planera sin personliga trädgårdsrunda. Alla trädgårdar skyltar med vimplar så håll utkik efter dem.

Tid: 1 juli klockan 10-17
Plats: hela landet
Arrangörer: Bakom arrangemanget står Riksförbundet Svensk Trädgård, Gunnel Carlsons Trädgårdsriket och Studiefrämjandet, som tillsammans med engagerade trädgårdsföreningar och en mängd trädgårdsägare runt om i landet bjuder in till trädgårdsmingel.

Trädgårdar i Norden
Även i grannländerna Finland, Norge och Danmark arrangeras större trädgårdsvisningar under sommaren. Finlands arrangemang, Öppna trädgårdar, sammanfaller i år även med Tusen Trädgårdar i Sverige, dvs den 1 juli. I Norge hålls arrangemanget 1000 åpne hager 24 juni och i Danmark firas Åbne Haver og Havefestival 9–10 juni i år. För mer information om arrangemangen se respektive hemsida. Länk till samtliga hemsidor hittar du på www.tradgard.org/tusen

. I Norge hölls arrangemanget 1000 åpne hager den 24 juni och i Danmark firades Åbne Haver og Havefestival den 9–10 juni . För mer information om arrangemangen se respektive hemsida. Länk till samtliga hemsidor hittar du på www.tradgard.org/tusen

• Åbne Haver og Havefestival 9–10 juni Danmark årligen