Tusen Trädgårdar 12 augusti 2012 blir landets största trädgårdshändelse

Tusen Trädgårdar 12 augusti 2012 blir landets största trädgårdshändelse

Då håller tusen trädgårdar (det kan bli fler!) i hela landet öppet för besökare. Arrangörer är Gunnel Carlsons Trädgårdsriket, Riksförbundet Svensk Trädgård och − nytt för i år – Studiefrämjandet.

Alla som är en del av trädgårdssverige är inbjudna – alla privata trädgårdar och alla offentliga trädgårdar. Tusen Trädgårdar 2012 blir en trädgårdskavalkad från norr till söder. När Tusen Trädgårdar hölls första gången 2010 blev det en verklig succé. Närmare 80 000 trädgårdsintresserade var då ute och besökte spännande trädgårdar.

− Inför den kommande anstormningen har Trädgårdsrikets databas fått fördubblad kapacitet, berättar Gunnel Carlson om www.tradgardsriket.se, där man registrerar sin trädgård. Anmälningarna strömmar in. Två veckor efter nylanseringen av hemsidan fanns redan över 300 trädgårdar anmälda. Nytt för i år är överskådliga kartor landskapsvis och detaljkartor på lokal nivå som gör det lätt att hitta till trädgårdarna för besökarna.

Samarbetet med Studiefrämjandet i hela landet är en nyhet som underlättar samordningen och kontakterna lokalt.
   − Vår uppgift är att genom våra lokalavdelningar ha kontakt med Svensk Trädgårds föreningar ute i landet och med trädgårdsägarna. Från oss får de tips både före, under och efter arrangemanget. Vi lämnar också ut affischerna som visar vägen till trädgårdarna, säger Annika Stigmark, Studiefrämjandets koordinator. Datorovana kan få hjälp, både att anmäla sig och att ladda upp bilder.

Alla trädgårdsägare är inbjudna att skapa trädgårdsmöten och dela med sig av sin trädgård! De som medverkar håller öppet söndagen den 12 augusti 2012 kl 10-17. Man kan också, om man vill, visa sin trädgård på lördagen, den 11 augusti kl 10-17. Fram till den
31 maj kan man anmäla sin trädgård på www.tradgardsriket.se. Alla besökare som vill hitta nya spännande trädgårdar kommer att kunna lägga upp sin trädgårdsrunda med hjälp av de nya kartfunktionerna. En av dem som håller öppet är Gunnel Carlson själv.
Tusen Trädgårdar har en egen monter på Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan
12-15 april. Där kan man också anmäla sin trädgård.

Vidare information: Gunnel Carlson, 0703-46 95 47, gunnelcarlson@swipnet.se, Stella Westerlund, Riksförbundet Svensk Trädgård, 0703-85 40 50, stella.westerlund@tradgard.org och Elisabeth Nyström, Studiefrämjandet i Stockholm, 070-619 06 37, elisabeth.nystrom@studieframjandet.se.

Fler pressbilder finns på Svensk Trädgårds hemsida www.tradgard.org under Press.