Ugglestipendiater 2007

Ugglestipendiater 2007

Rigmor Rödin och Skogsmulle, representerade av Siv och Magnus Linde från Skogsmullestiftelsens styrelse, fick Studiefrämjandets Ugglestipendium 2007 - ett stipendium som delas ut till föreningar och eldsjälar som gynnar en hållbar utveckling. Ugglestipendiet är på 50 000 kronor och delades ut vid Studiefrämjandets förbundsstämma i Falkenberg den 2 juni 2007. Motiveringen till priserna löd: "Rigmor Rödin, Studiefrämjandet Södra Skaraborg & Ulricehamn, tilldelas stipendiet för sitt långa engagemang för att unga ska förstå de globala sambanden.  Tack vare Rigmor Rödin förknippas Studiefrämjandet med ett genuint och bestående intresse för de livsviktiga frågorna kring miljömässigt hållbar utveckling." "Gösta Frohms Skogsmullestiftelse tilldelas stipendiet för att Mulle, som fyller 50 år i år, är så vital och viktig. Allt sedan starten har 3 miljoner barn gått skogsmulleskola och på ett pedagogiskt och lekfulltsätt lärt sig uppskatta naturen. På senare år har Skogsmulle blivit ambassadör för miljövård och dessutom etablerat sig i fler länder." RIGMOR RÖDIN - Studiefrämjandet är en fantastik organisation. Här finns verkligen möjlighet att utveckla man brinner för, sa en rörd Rigmor Rödin när hon mottog årets Ugglestipendium för sitt internationella arbete i Studiefrämjandet Södra Skaraborg och Ulricehamn. Hon tackade också för de stora stöd hon fått i sitt arbete för internationella miljöprojekt  och underströk vikten av att fortsätta det internationella arbetet inom Studiefrämjandet. - Det är viktigt att vi inte glömmer världen utanför EU när vi arbetar med miljöfrågorna och hållbar utveckling. Hur ska tredje världen kunna satsa på miljön om vi inte är med i fattigdomsbekämpningen. - Hur ska ett land, där 42 procent av befolkning har aids, orka lyfta blicken och jobba med miljöfrågorna. Med problem som vi har varit med att orsaka. - Fortsätt att jobba lokalt på global nivå. Det finns alltid utrymme för att ordna en studiecirkel om de här frågorna! SKOGSMULLE Gösta Frohms Skogsmullestiftelse fick årets andra Ugglestipendium på Studiefrämjandets förbundsstämma i Falkenberg. 50-årsjubilaren Skogmulle, har följt med sin tid och finns idag i många olika skepnader. Den här dagen representerades barnens miljövän av Siv och Magnus Linde från stiftelsens styrelse. I sitt tacktal underströk de att stiftelsen inte bara bedrivit ett outtröttligt och långsiktigt arbete för att uppmuntra barn att uppskatta och att vara rädda om naturen. Skogsmulle har med åren också fått en global betydelse. -Det internationella samarbetet har gett Skogsmulle en ny dimension, sa Magnus Linde. -Idag finns Mulle inte bara i Sverige utan också i Norge, Finland, Ryssland, Lettland, , Tyskland och Japan. Vi höll den första internationella Skogsmullekonferensen 2002  med sju deltagande länder i Sverige och den andra konferensen i Ryssland 2005. -Under den uttryckte en av de ryska deltagarna sin stora uppskattning för att han fick möjlighet att sitta vid samma bord som letter och finländare, trots deras problematiska gemensamma historia. - Skogsmulle har alltså fått en viktig uppgift att brygga broar mellan människor och länder, sa de glada pristagarrna. UGGLESTIPENDIET Ugglestipendiet inrättades 1985 och delas ut av Studiefrämjandets förbundsstyrelse till en förening, eldsjäl, cirkelledare, studiecirkel eller ett projekt som i samverkan med Studiefrämjandet gynnar en hållbar utveckling. Mer information finns på www.studieframjandet.se