​Unik chans för oetablerade artister på ansedda festivaler

​Unik chans för oetablerade artister på ansedda festivaler

Studiefrämjandet presenterar sedan många år tillbaka Nemis – New Music In Sweden på flera av landets bästa festivaler. Vi är stolta över att inför 2016 meddela att Studiefrämjandet nu också samarbetar med en av Sveriges mest intressanta sådana; Where's the Music? i Norrköping. Just nu kan oetablerade band och artister ansöka om spelningar på både Where’s the Music? och hos den långlivade festivalsamarbetspartnern Umeå Open.

Nemis på Where’s the Music?

Ett antal nya band och artister från hela landet kommer att få en unik chans att visa upp sig på Where’s the Music? som går av stapeln i Norrköping den 11-13 februari. Nemis arrangeras utifrån jämställdhetsmåttet 50/50 lördagen den 13 februari och publiken kommer att bestå av både musikbransch och musikälskare i allmänhet. Where’s the Music? är nämligen både en ansedd musikfestival och en mötesplats för såväl svensk som internationell musikindustri.

Nemis på Umeå Open

Sedan 2010 har Nemis-scenen varit en viktig del av Umeå Open som 2016 arrangeras den 7-9 april. Under de fem år som samarbetet pågått har det stundtals varit galet trångt på golvet framför scenen. Och inte undra på det - artister som Winhill/Loosehill, Cleo, Syket, Makthaverskan, Vasas Flora & Fauna och Håll det Äkta har alla stått på Nemis-scenen.

-Varje år blir jag chockad över hur mycket bra osignad musik det finns i Sverige. Att kunna erbjuda några av dessa artister en plats på Umeå Open är så otroligt viktigt både för artisten och publiken, säger Henrik Wiklund på Studiefrämjandet Umeå.

- De som står på Nemis-scenen i dag är morgondagens stora artister! säger Elenor Nordström på arrangerande föreningen Humlan.

Nemis står för New Music in Sweden och är Studiefrämjandets satsning på att ge oetablerade band och artister lärorika speltillfällen på landets bästa scener. Nemis finns på ett antal fasta spelställen och gör nedslag på ett antal större festivaler runt om i Sverige och internationellt.

Läs mer och ansök till festivalspelningarna på www.nemis.se

Presskontakt: Burt von Bolton, burt.von.bolton@studieframjandet.se, 08-545 707 36