URSPRUNGSFOLKENS HELG

URSPRUNGSFOLKENS HELG

URPRUNGSFOLKEN HELG
Den 13-14 november 2010

Helgen den 13-14 november arrangerar föreningen Inincate i samarbete med flera organisationer en helg för att belysa klimatförändringarnas påverkan på ursprungsfolkens livsmiljö och den påverkan våra vardagsval har på deras överlevnadsmöjligheter.

Många av ursprungsfolken är beroende av en bevarad flora och fauna för sitt livsuppehälle och för att bevara sin kultur, bl a för att kunna fortsätta livnära sig på fiske och jakt, för att hitta de medicinalväxter och andra växter som folken sedan urminnes tider använt etc.

Lördagens program bjuder på en blandning av föredrag, filmvisningar, information från olika organisationer och också dansinslag. För barnen bjuds på filmvisning, sagostund, målarhörna m.m. (se bifogat program).
Plats: Kulturcentrum, Hallonbergens centrum, 1 tr upp (T- Hallonbergen)
Tid: kl 11-16
Fri entré – alla hjärtligt välkomna!

Söndagens seminarium ägnas åt en fördjupningsdiskussion om hur man ska fortsätta arbeta för att stötta en utveckling som tar hänsyn till ursprungsfolkens överlevnadsmöjligheter. Diskussionen ska utmynna i ett gemensamt författat öppet brev riktat till berörda myndigheter i Sverige och övriga Europa.
Tid: kl 13-15.
Plats: Studiefrämjandets lokal, Humblegatan 34, Sundbyberg

I projektgruppen för denna helg ingår förutom Inincate också NonNete - Ucayali, Perú, Control-Gesto-Nato - Lima, Perú, Kawsay - Bolivia, Casa Perú - Sverige, Red de Accion en Agricultura Alternativa - Perú, Fundacao Cepema - Brasil, MST (de jordlösas rörelse) - Brasil och Amigos de las Semillas (Frövännerna) - Colombia.

Dessutom medverkar samernas Riksorganisationen Same Ätnam.
Arrangemanget stöds av Framtidsjorden, Forum Syd och Studiefrämjandet i Norra Stor-Stockholm.

För mer information, kontakta Inincate:
Noemi Ferrando, tel 0707-285396 eller Kirsti Siirala, tel 070-5634168