Väsby melodifestival 2012 - delfinal i Stockholm den 16 september

Väsby melodifestival 2012 - delfinal i Stockholm den 16 september

Den 16 september klockan 16.00 startar Stockholms delfinal i melodifestivalen för personer med funktionsnedsättning. Väsby Melodifestival är Sveriges första melodifestival för personer med funktionsnedsättning och arrangerades första gången 2010 av Upplands Väsby kommun.
Allt fler artister och medarrangörer deltar. I år  arrangeras delfinalen av
Norrmalms dagliga verksamhet, i samarbete med Fritidsutvecklarna i Stockholms stad och Studiefrämjandet med stöd av Kulturförvaltningen. Det är första gången som Stockholms stad och Studiefrämjandet är med.

- Studiefrämjandets mest omfattande verksamhet är just musik så vi är glada över att också vara med i det här sammanhanget, säger Lina Selleby, ansvarig handläggare på Studiefrämjandet. Det är också roligt att delfinalen kommer att hållas i vår stora Bryggarsal i Brygghuset. Där kan vi erbjuda en professionell scen med ljud och ljus av högsta kvalitet så att det verkligen blir bra på riktigt.

Det blir välkomsttal av Ewa Samuelsson, biträdande socialborgarråd med ansvar för tillgänglighetsfrågor och funktionshinderfrågor. Sen uppträder de tävlande och under pausen är det underhållning av högsta klass med Motowngruppen The Fantastic Four, världsmästare i ”World Championships of Performing Arts 2012” i Hollywood.

Väsby Melodifestival har beskrivits som väldigt professionellt framförd. Deltagarna har också möjlighet, precis som i den vanliga Melodifestivalen att öva sig och framträda innan själva finalen är på riktigt. Artisterna kommer från olika Stockholmskommuner och tävlar genom att sjunga sitt bidrag live på scenen med hjälp av kör och levande orkester och blir bedömda av en jury. Vinnaren i Stockholms delfinal kommer sedan att delta i den stora finalen i Upplands Väsby, som hålls i februari 2013.

Delfinalens jury är:
lisabeth Berg, som medverkat i melodifestivalen 1989 och i Fantomen på Operan
Jan Johansen, som har deltagit i melodifestivalen vid flera tillfällen.
Ingrid Rogblad, ansvarig för ungdomsverksamheten Fabriken på Ekerö

Alla är välkomna - biljetter kostar 100:- och kan köpas vid dörren Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N
eller förköpas på Café Katarina, Eastmanv. 35 vardagar kl.10-15.

För mer information vänligen kontakta:
Christer Fällman
070 710 56 19 christer.fallman@amygdalus.se