Wasa Express och Gudibrallan på ”Proggen Lever”-turné i samband med utgivningen av en rykande färsk vinyl-LP

Studiefrämjandets lyckade musiksatsning ”Leve Proggen” blir turné. Efter flertalet lyckade konserter i Botkyrka och Huddinge kommuner, drar Wasa Express och Gudibrallan vidare på fler äventyr. Haninge Kulturhus är först ut som torsdagen den 20 februari gästas av de legendariska grupperna som fortsätter att hylla proggen med både nyskrivet och äldre material.

Turnén har vuxit fram ur en tidigare framgångsrik idé från Studiefrämjandet i Söderort, nämligen musikkonceptet ”Lillördag - Äntligen lördax” i Botkyrka och Huddinge kommuner.

Kjell Allinger, medarbetare på Studiefrämjandet i Söderort och bandmedlem i Wasa Express berättar om satsningarna:

–  Vi har tidigare fått medel från bland annat Studiefrämjandets riksförbund för att driva idén ”Lillördag - Äntligen lördax”, ett gäng väldigt uppskattade pensionärskonserter i Botkyrka och Huddinge kommuner. Det kostar inget för pensionärerna. Man kommer dit, träffar folk, lyssnar på musik och får fika. Vi har byggt upp ett helt nätverk av pensionärer i de här kommunerna . Det har varit en sådan succé alltså, och så vansinnigt trevligt! Det är en otroligt musikmedveten publik, understryker Kjell.

Satsningen har uppmärksammats både med en kort film och med reportage i Sveriges Radios P4 Live och som en förlängning av dessa lyckade satsningar planeras nu en turné i flera kommuner.

Musikalitet och humor i härlig harmoni av de numera sju man starka Wasa Express! Dundrande trumsolo från Doktor Åke, finurliga inpass av Uffe Börjesson från Robban Brobergs band, Bosse Hallgrens vackra melodier, vrålande orgel, vilda slagverksdueller och dessutom och en gitarrist i världsklass, Thomas Berglund.

Wasa Express är ett svenskt jazzrockband som bildades i början av 1976. De spelade in fyra skivor under åren 1976 till 1979, då gruppen splittrades. Efter att ha återförenats en kort tid 1986 återförenades de för andra gången 2003. Vid den andra återföreningen 2003 gav gruppen ett antal konserter vilket gav mersmak, för sedan dess framträder man regelbundet.

Nuvarande medlemmar Wasa Express är; Per Bruun-bas, Per Tjernberg-slagverk, Uffe Börjesson-gitarr och sång, Thomas Berglund-gitarr, Kjell Allinger-orgel, Bosse Hallgren-keyboard och Åke Eriksson-trummor.

Gudibrallan startade som en studentgrupp från Uppsala som dök upp på första Gärdesfesten. De var starkt influerade av den amerikanska rocken (Love/Jimi Hendrix låt Hey Joe blev på deras gitarrer Hej Gud). De sägs ha sett ut som ett raggargäng som precis hoppat ur Ford Impalan. De hade ett väldigt eget sätt att driva med fördomar och deras texter var rent utsagt anarkistiska. Det var pang på rödbetan och inga krusiduller. De angrep allt - från gud till tjocka Mao.

Gudibrallans aktiva period då var 1970-1972. Första plattan "Uti vår hage" kom redan 1970 och 1973 var det slut. Så när proggrörelsen fick fart var den redan över för Gudibrallan.

Under 80-talet livades namnet upp igen och det har hållit i sig lite till och från sen dess.2004 kom plattan "Visor från Sovjetunionen" och 2014 dras det på turné under parollen "Proggen Lever! ".

"Sosse", "Oskar", "T-Dojja" och "Sommar i Hagen" är melodier som bitit sig fast och ofta dyker upp när någon samlingsplatta över 70-talets proggera ska sammanställas.

Gudibrallan av idag består av: Örjan Tejre-Vokal, Per Bruun- Bas, Åke Eriksson- Trummor, Håkan Linn-Gitarr och Brynn Settels, Keyboard

Idel ädla veteraner med andra ord. Men det brinner i gubbarna än.

Under kvällen dyker även lite proggklassiker upp framförda av Jea Portnoff med band. Vad sägs om Livet är en fest, ingen kommer undan politiken m.fl.

Övriga datum ”Proggen Lever”-turnén;

20 Feb.     Haninge Kulturhus
13 Mars    Sankta Clara, Sthlm
14 Mars    Rost, Stockholm
15 Mars    Estrad, Södertälje