Carpe that fucking diem - en fyll-i-bok om mina första år som förälder

Carpe that fucking diem

Det var på grund av de orden som Maria Eng och Sofia Brolin hittade varandra på nätet och började samarbeta på en fyll-i-bok för och om dig som förälder.

Uppvuxna med Carpe diem-citatet och nu, då citatet hänger på var mans och kvinnas vardagsrumsvägg så uppfattar bägge kreatörerna att ordet förlorat lite av sin innebörd. ”Det kan skapa mer stress och snarare gör det svårt att faktiskt njuta. ”Att fånga dagen” har blivit ännu en sak att skriva på att-göra-listan och blivit en statussymbol på sociala medier.” säger Sofia Brolin, bokens illustratör och formgivare. ”Man fångar dagen för att visa upp för andra, inte för att riktigt njuta själv.”

Boken är gjord för att planera innan du får barn och sedan för att hitta dig själv igen mitt i allt det nya. Boken täcker in allt från den sanna bilden av första tiden hemma med barnet, till att hjälpa dig blicka framåt och få fatt på dina drömmar.

Du får chansen att reflektera, dokumentera och hitta oupptäckta eller gamla delar av dig själv under rubriker som: Mitt förlossningsbrev, Mina sanningar, Saker mitt barn säger, Råd jag fått men inte bett om, Tillväxtlogg och energikurva och mycket mer.

I boken dyker också små uppdrag och övningar upp som kan få tiden hemma att bli lite mer spännande.

”Man pratar hela tiden om barnens utvecklingsfaser” säger Maria Eng, som står bakom ide och text till boken, ”men så fort man blir vuxen talas det inte om utveckling längre, utan det är en kriser man har. Att bli förälder är en av de stora utvecklingsfaserna i en människas liv och kanske den första insikten för många att man nu är vuxen på riktigt, med allt vad det innebär med ansvar och planering. Den här boken vill vara din vän medan du utvecklas som förälder och människa” tillägger Maria.

Boken är rikt illustrerad och fylld med realistiska visdomsord om ditt liv just nu. Den är tryckt på Svanenmärkt papper som är noga utvalt för att ge dig den bästa läs- och skrivupp- levelsen. Nu är det bara att fatta pennan och fånga de där dagarna.

En perfekt presentbok till en vän eller släkting för att förbereda dem på vad det innebär att vara förälder.

Boken släpps den 23 januari 2017. Ett smakprov av boken hittar du på www.smakprov.se