Pressmeddelande -

Styrelsekonferens i Stockholm samlar nordiska styrelseledamöter och engagerar EU-kommissionen

Den 13 juni samlas över 250 styrelseledamöter på Handelshögskolan för att diskutera hur effektivare styrelsearbete ökar nordiska bolags globala konkurrenskraft. EU-kommissionen svarar på hur EU kan stötta nordiskt företagande och värna den nordiska bolags­styrnings­modellen.

-  Arbetar styrelser i noterade och onoterade bolag på ett tillräckligt professionellt och effektivt sätt för att företagen ska klara den globala konkurrensen? Vi tror det finns förbättringsmöjligheter, säger Lars-Erik Forsgårdh, nytillträdd ordförande för European Confederation of Directors’ Associations, ecoDa, och ordförande i StyrelseAkademien Sverige.

-  Den 13 juni vill vi därför inspirera och engagera till nytänkanden inom några styrelsestrategiska områden som påverkar företagens internationella konkurrensförmåga: mångfald, hållbarhet, omvärldsbevakning och internationalisering.

Konferensen ”Professionalism of Directors – Key to Nordic Competitiveness” lyfter också frågan om framtiden för den nordiska bolagsstyrningsmodellen. Ny lagstiftning från EU utmanar några av modellens grundläggande principer. EU kommissionen och nyvalda nordiska EU-parlamentariker deltar för att ge sin syn på nordisk bolagsstyrnings framtid.

- Nordisk bolagsstyrning har gjort Norden till en ekonomisk vinnare, säger Lars-Erik Forsgårdh. Med Nordic Call for Action vill StyrelseAkademien och våra systerinstitut i Finland och Danmark uppmana EU:s institutioner att värna den nordiska bolagsstyrningsmodellen.

Några av talarna för dagen är:

-  Jorma Eloranta, ordförande Nesté Oil

-  Connie Jonsson, ordförande EQT

-  Torben Ballagaard Sörensen, vice ordförande Electrolux

-  Bente Landsnes, VD Oslo Börs

-  Ulf Mattsson, ordförande AcadeMedia och Itslearning

-  Peter Clemedtson, ordförande pwc

-  Anna-Clara af Ekenstam, ordförande för Nordens revisorer

-  Hans Dalborg, f d ordförande Kollegiet för svensk bolagsstyrning

Konferensprogram finns på: http://www.styrelseakademien.se/web/page.aspx?refid=380

För ytterligare information:

Lars-Erik Forsgårdh, Styrelseordförande StyrelseAkademien Sverige, mobil 0708-161 176
Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien, mobil 0735-356 635

Suzanne Liljegren, projektledare för konferensen, mobil 0700-911 944Läs gärna mer om Styrelseakademien på vår hemsida.

• kvotering
  • styrelse