Spännande med minimal marginal

Samtidigt som sommaren anlände till Sverige, tog Styrud TGB emot sin nya borrigg från Global Drilling i Italien - en MDT230B Multipurpose Drill. Ett mycket mångsidigt underverk, som omgående sattes i arbete i Fagered utanför Göteborg.

Grannlaga uppgift
Premiärprojektet utfördes åt Västkustens Mark & Asfalt AB, som anlitats av Mölndals stad för att bygga nytt vatten- och avloppssystem för 16 nya och en del befintliga fastigheter i området.

Styruds uppdrag var att borra ett hål med 36° lutning från marknivå och ansluta till en befintlig spillvattenstunnel. I tunnelns tak löper ett myller av känsliga kablar och den stora utmaningen bestod i att undvika kablarna och pricka genomslaget med maximalt 1% avvikelse.
Ett uppdrag helt i Styruds smak.

Inledningsvis borrades ett 273 mmstålrör från marknivå, ned till fast berg och däri borrades ett pilothål på165 mmin till tunneln. Pilothålet rymdes sedan upp till254 mmi ett steg och PE-rör installerades från mark till tunnel. Hålets totala längd blev63 meteroch under borrarbetet utfördes 4 stycken kontrollmätningar för att vara på den säkra sidan. StyrudsTomas Nordqvistutförde de viktiga mätningarna och kanske kunde en liten svettdroppe anas på hans panna när stunden för genomslag var inne. Men med Jan Ståhl och Mikael Andersson vid spakarna på den nya riggen uppfylldes alla högt ställda förväntningar. Mitt i prick och ingen härva av kablar.

Morgan Eriksson är arbetschef på Västkustens Mark & Asfalt och har tidigare samarbetat med Styrud-bolagen i olika sammanhang.
- Så länge samarbetet funkar och priset är rätt, är det smidigt att arbeta med samma människor, konstaterar Morgan och fortsätter:
- När det gäller projektet i Fagered var det ju just kabelsamlingen som skapade en del orosmoln. Men det blir gärna bra när man har med duktiga människor att göra. Det är kompetensen hos dem som utför själva jobbet som är avgörande. Det är inte bara att skaffa en maskin och sätta igång…

- Vi är mycket nöjda med Styruds insats, säger Morgan avslutningsvis. Det känns tryggt att ha med proffs att göra!

En urstark allroundmaskin
MDT230B är en exceptionellt stark entreprenadmaskin med ett osedvanligt brett register. Den här allroundmaskinen klarar borrningar i praktiskt taget alla vinklar och i dimensioner från 139–406 mm. Med en rotation på upp till 32 000 Nm och lyftkapacitet på 10 ton är det ett rejält kraftpaket. Styruds rigg är levererad med en10 meters mast, som vid behov kan kortas till6 meter för att klara även horisontella borrningar.

Christer Carlsson är projektledare i Göteborg och mycket nöjd med nykomlingen i maskinparken.

- En mycket välkommen arbetshäst, sägen Christer, som vi kommer att ha stor nytta av till både borrade rörpålar, grövre borrningar i berg och rördrivning. Jungfruprojektet gick ju lika bra som vi förväntade och jag ser för mig att den här maskinen kommer att vara flitigt bokad framöver. Det är roligt att erbjuda kunderna teknik som funkar!

Kontakt:

Christer Carlsson - Styrud TGB