Torrlagt inför jul… Det duger ju inte!

Torrlagt inför jul… Det duger ju inte!

Det kom ett samtal…
Petter Selin, en av Styruds projektledare i region Norr fick ett samtal från en kommun med bekymmer. Ärendet var akut och en både snabb och säker lösning efterlystes. Det var Magnus Kårén som ringde, enhetschef för Vatten på Sollefteå kommun, och problemet gällde en akut vattenläcka i Ångermanälven. Inte så att älven plötsligt sprungit läck, utan det rörde sig om vattenledningen som ska förse invånarna på ”andra sidan” älven i Junsele med gott och friskt vatten med bra tryck.

Vad göra?
Läget var ju en smula prekärt. Trots idogt pumpande, lyckades man inte längre hålla trycket i ledningarna. Vattenbrist – och med julen inför dörren till råga på allt!

– Vi åkte och sonderingsborrade under älven, förklarar Petter, och det visade sig att det i djupaste partiet var mycket hårt material och med tidspressen som en parameter, fick vi fundera ut ett alternativ till att borra hela sträckan under älven. I samråd med kunden, kom vi fram till att den bästa lösningen för att så snabbt som möjligt säkerställa vatten åt de boende, var att borra ett landfäste och att vikta ner den nya vattenledningen på botten av älven.

Lösningen
Redan på morgonen därpå var dykare och grävmaskin bokat och allting färdigställt för att utföra jobbet. Ledningen lindades ut och med hjälp av båt och dykare drogs hela slangen ut över älven så att den låg redo att koppla på borrsträngen. Styrd borrning genomfördes med en Ditch Witch JT30 och Petter beskriver processen:

– Under loppet av 2 timmar borrade vi ut piloten 45 meter, kopplade på slangen med en svirvel direkt på styrskeden och drog hem ledningen till borrgropen. Därefter viktade dykarna på slangen ordentligt så att den ligger stadigt många år framöver.
Intervjun med beställaren i veckan, var idel superlativer. Inom loppet av drygt en vecka från den akuta beställningen, har Styrud hunnit både sonderingsborra, ordnat fram dykare, grävare och båt, och anlagt ett landfäste som tryggar vattenförsörjningen i den del av Junsele som hade det snålt i kranarna.

Ett rent nöje
– Det är ett rent nöje att jobba med folk som kan, säger Magnus på Sollefteå kommun, som både uppskattar Petters engagemang och lösningar och den effektivitet som rådde i arbetslaget som jobbade febrilt och målmedvetet under långa dagar.

Petter svarar i sin tur, att det är enkelt att driva projekt med duktig personal…
Lugnet är återställt i Junsele, där alla boende kan se fram emot dopparedagen utan att bekymra sig för vattenbrist.

Sollefteå är en geografiskt stor kommun, som har 32 vattenverk och 100 mil ledningar för att förse kommunens invånare med vatten. Man är stolta över den goda vattenkvaliteten och månar om samhällets i särklass mest kritiska försörjningssystem. Kommunen har framtidsfokus och använder sig av modern teknik för att t ex fjärravläsa mätare, få felkoder och spåra läckage.

Med rötter i 70-talets entreprenörsanda och med borrade metoder som bas har Styrud idag vuxit till att vara den enda partner du behöver för anläggningsarbete i jord och berg.
Vi arbetar med ett brett utbud av tjänster inom framför allt schaktfritt ledningsbyggande – effektivt, skonsamt och ekonomiskt – för hållbart anläggande av infrastrukturen under marken.

Kommuner, byggentreprenörer och nätbolag anförtror sina projekt till oss i allt från det enkla påhugget till mer omfattande helhetsåtaganden och partnering.

Styrud
Box 2032