22 000 erbjuds plats vid Stockholms universitet till våren

22 000 erbjuds plats vid Stockholms universitet till våren

Närmare 22 000 sökande erbjuds utbildningsplats vid Stockholms universitet till vårterminen 2015. Jurist, psykolog, socionom och företagsekonomi är de mest eftertraktade utbildningarna.

Nu är den första antagningsomgången klar inför vårterminen 2015 vid Stockholms universitet. 21 717 sökande erbjuds plats inom utbildningsprogram eller på fristående kurser. Då många personer är antagna till mer än en utbildning och/eller kurs innebär det totalt 31 826 antagningar till vårterminen 2015.

Många reserver till populära utbildningar

De program som haft många sökande, som har flest reserver och som alla ökat även denna vårtermin är Juristprogrammet 3120 (2921 föregående år), Psykologprogrammet 2 221 (2151), Socionomprogrammet 1997 (1849) och Kandidatprogrammet i företagsekonomi 1284 (1192).
Även ett stort antal kurser har fler än hundra reserver. Flest reserver har Grundkurs i handelsrätt: Juridisk översiktskurs med 745 reserver och Företagsekonomi I med 620 reserver.

Ökat intresse för lärarutbildningarna

För lärarutbildningarna ökar antalet reserver med 14,7 procent jämfört med vårterminen 2014 vilket tyder på ett ökat intresse för lärarutbildningarna.
Antagningsstatistik på Stockholms universitets webbplats.

Lediga platser på vissa utbildningar

Det går fortfarande bra att anmäla sig till ett antal utbildningar där det finns lediga platser. Detta görs på www.antagning.se.

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.