Flest sökande till juristprogrammet vid Stockholms universitet

Flest sökande till juristprogrammet vid Stockholms universitet

Landets mest sökta utbildning inför vårterminen 2015 är juristprogrammet vid Stockholms universitet med hela 5 074 sökande.

Stockholms universitet har 4 utbildningar med på topp-20-listan för totalt antal sökande. Där återfinns även socionomprogrammet på plats 3, psykologprogrammet på plats 6 och kandidatprogrammet i företagsekonomi på plats 18.

De fem mest sökta programmen vid Stockholms universitet
(inom parentes visas antal sökande till vårterminen 2014)

Juristprogrammet  5078  (4794)
Socionomprogrammet  4177  (3806)
Psykologprogrammet 3608  (3462)
Kandidatprogram i företagsekonomi  2941  (2877)
Kandidatprogrammet Personal, arbete och organisation  1232 (1225)

De fem mest sökta kurserna vid Stockholms universitet
Företagsekonomi I  2163  (2107)
Psykologi I  1710 (1742)
Nationalekonomi I  1446  (1310)
Praktisk projektledning  1363  ( 1409)
Kriminologi I  1257 ( 1251)

I stort sett har lika många sökt till Stockholms universitet till vårterminen 2015 (43827 sökande) som till vårterminen förra året (43734 sökande).

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se

Presstjänsten

Presskontakt Stockholms universitet, centralt 08-16 40 90

Välkommen till Stockholms universitet!

Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

Prenumerera på universitetets nyhetsbrev om aktuell forskning, utbildning och samarbetsmöjligheter su.se/nyhetsbrev.

Läs mer om universitetets forskning su.se/forskning.

Pressbilder från exempelvis Mostphotos får enbart användas i anslutning till nyhetsartikel eller inslag med koppling till pressreleaser eller forskningsnyheter kopplade till Stockholms universitet. Vid publicering, ange alltid fotograf (om det framgår) och i de fall där det är aktuellt, Mostphotos.